Daan de Geus
7 juni 2015
Ferrari-coureur Kimi Räikkönen baalt van de bizarre spin die hem de derde plek heeft gekost in de Grand Prix van Canada. De Fin finishte nog wel als vierde, voor teamgenoot Sebastian Vettel.
“Het was een heel raar moment”, zegt Räikkönen, verwijzend naar zijn spin in ronde 26, waardoor hij de derde plaats verloor aan zijn landgenoot Valtteri Bottas, die hij daarna niet meer bij kon halen. “Het was precies hetzelfde verhaal als vorig jaar”, geeft Räikkönen aan. “In de vrije trainingen hadden we geen problemen, maar in de race gebeurde er tijdens mijn beide out laps, de rondjes na een pitstop, rare dingen.”
“De motor leverde ineens heel veel koppel, wat niet te controleren is. Vreemd en niet bepaald ideaal, dus we moeten uitzoeken waar het door komt. Zolang we dat niet weten, is het ondanks al ons testwerk en de simulaties die we doen immers iets wat zich kan herhalen”, weet Räikkönen, die zijn vierde plek ‘niet het resultaat waar we op hadden gehoopt’ noemt.
Vettel
In de andere SF15-T moest Sebastian Vettel zich van de achttiende startplek een weg naar voren zien te banen, hetgeen hem gezien zijn uiteindelijke vijfde plek aan de finish goed af ging. “Ik had eigenlijk best een leuke race”, vertelt de Duitser aan SpeedWeek. “Ik was natuurlijk liever van een plekje vooraan begonnen dan van P18, maar de auto was vandaag goed. Zeker op de momenten dat ik vrij baan had.” Een moment waarop Vettel sowieso even geen vrij baan had, was toen hij in ronde 42 met landgenoot Nico Hülkenberg vocht. De twee struikelden over elkaar in de laatste chicane, al raakten ze elkaar net niet en reden ze ook geen schade. “Maar het was wel even spannend!”, vertelt Vettel. “Ik zat er al voor, aan de binnenkant, maar Nico liet de remmen los, waardoor ik rechtdoor moest steken. Als ik dat niet had gedaan, was het een botsing geweest.” Vettel had daarvoor overigens ook al een spannend momentje gehad met Fernando Alonso, die hij bijna raakte in bocht tien, waar Vettel rechtdoor schoof. “Dat had ik wat slimmer moeten spelen”, erkent hij. “Ik probeerde het al eerder en toen gaf hij geen centimeter ruimte, wat zijn goed recht is. De tweede keer nam ik een andere lijn, maar die was vrij vuil en daardoor schoot ik door. Ik raakte hem ook nog even, maar het liep gelukkig goed af.” De race zelf liep uiteindelijk ook goed af, of althans zo goed als mogelijk was. Bij het vallen van de vlag, zat Vettel immers nog maar vier tellen achter teamgenoot Räikkönen. Met de tien punten van zijn vijfde plek, blijft hij bovendien zonder problemen derde in het WK.
In de andere SF15-T moest Sebastian Vettel zich van de achttiende startplek een weg naar voren zien te banen, hetgeen hem gezien zijn uiteindelijke vijfde plek aan de finish goed af ging. “Ik had eigenlijk best een leuke race”, vertelt de Duitser aan SpeedWeek. “Ik was natuurlijk liever van een plekje vooraan begonnen dan van P18, maar de auto was vandaag goed. Zeker op de momenten dat ik vrij baan had.” Een moment waarop Vettel sowieso even geen vrij baan had, was toen hij in ronde 42 met landgenoot Nico Hülkenberg vocht. De twee struikelden over elkaar in de laatste chicane, al raakten ze elkaar net niet en reden ze ook geen schade. “Maar het was wel even spannend!”, vertelt Vettel. “Ik zat er al voor, aan de binnenkant, maar Nico liet de remmen los, waardoor ik rechtdoor moest steken. Als ik dat niet had gedaan, was het een botsing geweest.” Vettel had daarvoor overigens ook al een spannend momentje gehad met Fernando Alonso, die hij bijna raakte in bocht tien, waar Vettel rechtdoor schoof. “Dat had ik wat slimmer moeten spelen”, erkent hij. “Ik probeerde het al eerder en toen gaf hij geen centimeter ruimte, wat zijn goed recht is. De tweede keer nam ik een andere lijn, maar die was vrij vuil en daardoor schoot ik door. Ik raakte hem ook nog even, maar het liep gelukkig goed af.” De race zelf liep uiteindelijk ook goed af, of althans zo goed als mogelijk was. Bij het vallen van de vlag, zat Vettel immers nog maar vier tellen achter teamgenoot Räikkönen. Met de tien punten van zijn vijfde plek, blijft hij bovendien zonder problemen derde in het WK.
Gerelateerd nieuws
Sainz ziet een kans op de winst in Vegas: ‘Hebben dat nodig om McLaren te verslaan’
23 november 2024 08:54 - GP Las Vegas
Waarom krijgt Hamilton geen Ferrari-test in Abu Dhabi? ‘Gaat niet werken’
22 november 2024 08:30 - Nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas