Daan de Geus
6 september 2013
Lotus-coureur Kimi Räikkönen acht de achterstand van zes tienden die hij in VT2 op Sebastian Vettel had niet onoverkomelijk. Teammakker Romain Grosjean is ondertussen een stuk minder hoopvol.
Dagsnelste Sebastian Vettel was in de middagtraining op het circuit van Monza 0.663 seconde sneller dan nummer drie Kimi Räikkönen, die behalve Vettel ook nog diens teamgenoot Mark Webber voor zich moest dulden, al was het verschil met Webber slechts marginaal met vier honderdsten.
Gevraagd door Autosport of hij, ondanks de achterstand van meer dan een halve tel, nog kans ziet om Vettel te verslaan, toont Räikkönen zich echter strijdvaardig: “Het gat naar Sebastian is vrij groot, maar dat is op vrijdag wel vaker zo. Het verschil is op zaterdag en zondag vaak minder groot, dus we weten dat we ons nog kunnen verbeteren en de achterstand verkleinen.”
Dat hij als derde eindigde in VT2, kwam voor Räikkönen sowieso als een verrassing, aangezien Lotus volgens de Fin ‘de hele dag door op bepaalde plaatsen problemen met de auto’s had’.
Teamgenoot Romain Grosjean sloot de dag als vierde af, met een tijd die tot en met drie cijfers achter de comma identiek was aan die van Räikkönen. Opmerkelijk, zeker aangezien Räikkönens bolide was voorzien van de nieuwe langere wielbasis die Lotus ontworpen heeft, maar de auto van Grosjean niet.
“Of we de nieuwe wielbasis op mijn auto gaan gebruiken, is iets wat we morgen gaan beslissen, maar het lijkt weinig verschil te maken”, luidt de koele analyse van Räikkönen dan ook.
Volgens Grosjean kan echter niet aan de hand van de tijden uit VT2 worden geconcludeerd of de langere wielbasis tijdwinst oplevert. “We weten het nog niet”, verklaart hij tegenover Sky Sports F1. “We moeten eerst de gegevens bestuderen, maar het is sowieso iets wat misschien meer te maken heeft met het gevoel dat het je geeft dan met tijdwinst.”
“Kimi lijkt er hoe dan ook gelukkig mee”, meldt Grosjean, die verder in gesprek met Autosport laat optekenen dat hij niet verwacht dat Lotus er dit weekend in slaagt Red Bull bij te halen: “Ze zijn hier niet te kloppen”, denkt hij. “De Red Bulls genereren op een andere manier downforce en dat maakt ze hier razendsnel, net zoals ze twee weken geleden in Spa waren.”
Gerelateerd nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers