Raikkonen: ’Ik was op weg naar de zege’
Langer stoppen bij de eerste serie pitstops, dat was voor Kimi Raikkonen de sleutel naar succes. Naar opnieuw een zege in Monaco. In de praktijk ging het niet zo, want nog voor het einde van de race zat de Fin teleurgesteld op een duur jacht in de haven. Want Raikkonen gelooft serieus dat hij op weg was naar de zege in het prinsdom, dat hij Fernando Alonso had kunnen verslaan. Zijn McLaren MP4/21 leek inderdaad ook iets meer snelheid te hebben dan de Renault van Alonso. Aangezien inhalen in de straten van Monaco bijna onmogelijk is, probeerde het team Alonso via de pitstops te verschalken.
De eerste pech die hij had was dat de safetycar op de baan kwam, waardoor hij sowieso niet langer door kon rijden dan de Spaanse coureur. Nog geen vijf minuten later zat zijn race er definitief op, hij werd geplaagd door hetzelfde euvel als donderdag: een niet werkend hitteschild. Dat zorgde ervoor dat zijn McLaren opnieuw flink begon te roken.
,,Het was niet mijn dag vandaag. En het zag er nog wel zo goed uit. Als onze strategie niet in de war was geschopt zouden we na onze tweede pitstop aan de leiding zijn gekomen. Maar door de safetycar kon ik dat voordeel al niet benutten”, slikt hij opnieuw een teleurstelling weg.
,,Uitvallen doe ik sowieso liever niet, maar al helemaal niet als ik een goede kans op de overwinning heb”, trapt hij nog even een open deur in. ,,Dat het hitteschild opnieuw (donderdag in de eerste vrije training gebeurde het ook, red) vlam vatte is een grote teleurstelling voor mij en het team.”
Volgens teambaas Ron Dennis ging het fout bij de tweede pitstop en werd het uitlaatsysteem daar te warm. ,,En vervolgens was er achter de safetycar te weinig lucht om de auto te koelen waarna we de temperatuur al snel op zagen lopen. Na de vrije training dachten we nog dat we het helemaal onder controle hadden.”
Het is niet de eerste keer dat de McLaren-coureur een zege verspeeld. Hoewel dat in het verleden gebeurde terwijl hij op kop lag, is ook Dennis van mening dat ’The Iceman’ op weg was naar de overwinning. ,,We hadden ongeveer negen ronden extra benzine aan boord, dus bij de safetycarfase slonken onze kansen sowieso. Daar hebben we de race verloren.”
KVN
De eerste pech die hij had was dat de safetycar op de baan kwam, waardoor hij sowieso niet langer door kon rijden dan de Spaanse coureur. Nog geen vijf minuten later zat zijn race er definitief op, hij werd geplaagd door hetzelfde euvel als donderdag: een niet werkend hitteschild. Dat zorgde ervoor dat zijn McLaren opnieuw flink begon te roken.
,,Het was niet mijn dag vandaag. En het zag er nog wel zo goed uit. Als onze strategie niet in de war was geschopt zouden we na onze tweede pitstop aan de leiding zijn gekomen. Maar door de safetycar kon ik dat voordeel al niet benutten”, slikt hij opnieuw een teleurstelling weg.
,,Uitvallen doe ik sowieso liever niet, maar al helemaal niet als ik een goede kans op de overwinning heb”, trapt hij nog even een open deur in. ,,Dat het hitteschild opnieuw (donderdag in de eerste vrije training gebeurde het ook, red) vlam vatte is een grote teleurstelling voor mij en het team.”
Volgens teambaas Ron Dennis ging het fout bij de tweede pitstop en werd het uitlaatsysteem daar te warm. ,,En vervolgens was er achter de safetycar te weinig lucht om de auto te koelen waarna we de temperatuur al snel op zagen lopen. Na de vrije training dachten we nog dat we het helemaal onder controle hadden.”
Het is niet de eerste keer dat de McLaren-coureur een zege verspeeld. Hoewel dat in het verleden gebeurde terwijl hij op kop lag, is ook Dennis van mening dat ’The Iceman’ op weg was naar de overwinning. ,,We hadden ongeveer negen ronden extra benzine aan boord, dus bij de safetycarfase slonken onze kansen sowieso. Daar hebben we de race verloren.”
KVN