Raïkkonen over straf Ricciardo: ‘Eerste manoeuvre was op het randje, tweede was een straf’
Motorsport Images
Marijn Sourbron
27 juni 2019
In de laatste ronde van de Grand Prix van Frankrijk leek Daniel Ricciardo door late inhaalmanoeuvres op Norris en Raïkkönen af te stevenen op een mooie zevende plaats. Voor beide inhaalacties krijg de Australiër na de race echter een tijdstraf, waardoor hij werd teruggezet naar plek elf. Volgens Raïkkonen, die even zijn zevende plek leek te verliezen, was minstens een van die straffen terecht.
Bij de eerste van twee acties ging Ricciardo in een poging voorbij Norris te geraken van de baan, om er meteen terug op te komen. Raïkkönen is niet zeker of dat een straf verdiende. “Zijn eerste manoeuvre was op het randje. Het ging van de baan en kwam er rechtstreeks terug op. Het kon beide kanten op met een straf”, oordeelt de Fin.
Lees ook: Ricciardo raakt zijn punten kwijt: twee tijdstraffen voor Renault-coureur
Op het rechte stuk na de chicane ging Ricciardo vervolgens voorbij Raïkkönen. Dat incident was volgens de Alfa Romeo-coureur duidelijker. “Op een recht stuk is het duidelijk waar de tracklimits liggen, in een bocht is dat soms iets moeilijker uit te maken. Ik wist dat als hij me langs rechts voorbij wou, hij voldoende ruimte zou hebben”, geeft The Iceman toe. “Maar ook dat, volgens de regels die ik ken, er achteraf altijd iets zou volgen. Elke coureur kent de regels. Hij ging me voorbij, waarschijnlijk denkende ‘ik zie wel wat gebeurt’.” Raïkkönen begrijpt dat de Australiër zijn actie voortzette, maar was niet verbaasd over de straf die volgde.
Nu het seizoen voor een derde verreden is, kan er een eerste balans opgemaakt worden van de vernieuwde reglementen. Volgens Raïkkönen hebben de vernieuwde voorvleugels slechts gedeeltelijk hun doel bereikt. “In de eerste races hebben we kunnen merken dat een wagen volgen makkelijker is dan vorig jaar. Het is nog steeds niet eenvoudig, maar het is alleszins niet erger geworden”, aldus de Fin. “Ze (de FIA, red.) hebben het beter gemaakt, maar om een verschil te merken zouden de veranderingen echt gigantisch moeten zijn”, doelt Raïkkönen op meer radicale wijzigingen.
Kijk ook: Tom Coronel over GP Oostenrijk: ‘Ik ben bang dat Max geen race wint dit jaar’
Een andere vergelijking die de wereldkampioen van 2007 kan maken, is het verschil tussen Alfa Romeo en zijn voormalig team Ferrari. “De overstap naar Alfa is goed verlopen. Natuurlijk, bij dit team werken veel minder mensen. Dat kan soms nadelig zijn, maar dit wist ik toen ik de overstap maakte.” Toch is de Fin tevreden met zijn overstap. “Ik kan nu vaker doen wat ik wil, ik moet niet constant aanwezig zijn op PR-events. Ik heb meer tijd voor mijn familie en die rust waardeer ik echt”, besluit Raïkkönen.
Gerelateerd nieuws
Kimi Räikkönen over naamgenoot Kimi Antonelli en de ‘makkelijke’ weg naar de Formule 1
07 september 2024 14:00 - Nieuws
Vijf weetjes over Kimi Antonelli: niet vernoemd naar Räikkönen, rijden met nummer 12 (of toch 7?) en meer!
31 augustus 2024 19:30 - Achtergrond
Coureurs van toen: Giuseppe Farina, een kampioen met vele gezichten
08 februari 2024 16:30 - Coureurs van toen