Kimi Räikkönen heeft gisteren naar verluidt uren met de teamleiding van Ferrari om de tafel gezeten om de in Spanje door het team gebruikte strategie te bespreken. Dit nadat hij het vermoeden had gekregen dat teamgenoot Fernando Alonso ‘eerste keus’ had met de pitstops.

Räikkönen begon de race als zesde, met Alonso achter zich als zevende op de grid. Hoewel de pitstops voor enkele positiewisselingen zorgden, reed Räikkönen tot en met ronde 62 van de 66 vóór Alonso.

Laatstgenoemde was echter drie keer naar de pits geweest, terwijl Räikkönen het bij twee stops had gehouden. Op nieuwer rubber was Alonso niet te houden voor de op versleten banden rondrijdende Räikkönen, die dus verschalkt werd en achter zijn teammakker eindigde.

Direct nadat hij over de finish kwam vroeg Räikkönen zich al over de boordradio hardop af wie de strategische keuzes had gemaakt bij de Scuderia, waarna hij tijdens de interviews na de race nog meer kortaf was dan normaal.

Tijdens de nabespreking met zijn team had Räikkönen echter genoeg te vertellen, of in ieder geval te vragen. Dat meldt het Finse MTV3 in aanvulling op ESPNF1, dat bericht dat Räikkönen niet al te zeer met de uitkomst in zijn maag zat – ‘want ik maak me veel meer zorgen om de teamprestatie’ – maar los daarvan wel ‘om opheldering’ zou vragen over de toedracht. “Want ik wil antwoord op een aantal vragen.”

Räikkönen zou er vooral niet gelukkig mee zijn geweest dat Alonso – ondanks dat hij achter Räikkönen op de baan reed – op verzoek als eerste een pitstop mocht maken, terwijl normaal gesproken de coureur die op kop rijdt mag kiezen wie eerst pit.

Volgens ESPNF1 koos Ferrari echter voor deze aanpak omdat Alonso sneller door zijn banden heen ging dan de zuiniger rijdende Räikkönen en kon het niet anders dan de Spanjaard eerder – en uiteindelijk ook vaker – te laten pitten. Alonso bevestigt dat: “Ik had na drie ronden al problemen met mijn banden en vroeg toen al wanneer we konden stoppen.”

“Toen vervolgens duidelijk werd dat Sebastian Vettel drie keer zou stoppen, besloten wij dat ook te doen om hem af te dekken. Uiteindelijk bleek Vettel echter simpelweg te snel en kon ik hem helaas niet tegenhouden.”