Razia: ‘Het ziet er goed uit voor 2013’
Daan de Geus
20 oktober 2012
Luiz Razia, dit jaar vice-kampioen in de GP2, hoopt in 2013 promotie te maken naar de Formule 1 en meent goede kaarten in handen te hebben in de strijd om een zitje.
Hoewel hij pas 23 is, hoorde Razia dit jaar tot de oudgedienden in de GP2. De Braziliaan maakte in 2008 namelijk al zijn debuut in de (toen nog aparte) Asia-variant van de klasse, waarna hij sinds 2009 in het hoofdkampioenschap is gaan rijden.
Na drie stroeve seizoenen in de opstapklasse wist Razia dit jaar, voor het eerst, eigenlijk echt vooraan mee te doen, met een tweede plaats in het kampioenschap als gevolg.
Volgens Razia is het nu dan ook hoog tijd om de volgende stap op de carrièreladder te zetten en definitief door te stoten naar de Formule 1. “Ik ben er klaar voor en werk eraan om een zitje te bemachtigen”, vertelt hij zodoende in gesprek met Autosport.
“Het is voor niemand makkelijk om de Formule 1 te halen, maar ik heb een goed jaar achter de rug in de GP2 en de teams benaderen me daardoor op een positieve manier”, geeft hij aan. “Door mijn sterke prestaties van afgelopen seizoen zijn er veel deuren voor me open gegaan, waardoor ik nu het gevoel heb een reële kans te hebben.”
“Met oog op volgend jaar, ziet het er dan ook positief uit”, vervolgt Razia, die vertelt ‘in continu contact te staan met drie á vier teams’. “Er zijn gesprekken met die teams gaande om eventueel nog een plekje te regelen voor de rookietest in Abu Dhabi, maar mijn uiteindelijke doel is natuurlijk om volgend jaar op de grid te staan.”
Hoewel Razia niet wil vertellen met welke teams hij in gesprek is, wil hij wel een tipje van de sluier oplichten: “Het is denk ik wel bekend dat ik goede contacten heb met Marussia, Caterham en Force India, de teams waarvoor ik eerder al heb getest”, vertelt de coureur die in 2010 testrijder was bij Marussia, in 2011 eenzelfde rol vervulde bij Caterham en eerder dit jaar tijdens de rookietest voor Force India reed.
Razia erkent tot slot nog dat hij weet dat hij het zonder geld waarschijnlijk niet tot de Formule 1 gaat redden, maar ook op dat vlak meent hij zijn zaakjes op orde te hebben: “Tegenwoordig vraagt vrijwel elk team om een sponsorbijdrage, maar ik heb gelukkig een aantal investeerders achter me staan die me verder willen helpen in mijn carrière.”