Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Recensie F1 2018: Flinke update
Eelco den Boer
24 augustus 2018
Terwijl het Formule 1-seizoen de draad weer oppakt in Spa-Francorchamps, is ook de nieuwe Formule 1-game F1 2018 verschenen. De ontwikkelaars van Codemasters hebben duidelijk niet stilgezeten.
Bij een gamereeks waarvan jaarlijks een nieuwe editie verschijnt, is het soms lastig te zien wat er is veranderd. Dat is bij F1 2018 zeker niet het geval. En dan hebben we het niet over de teams en coureurs die netjes zijn bijgewerkt, de terugkeer van Hockenheim en de toevoeging van Paul Ricard of de Halo, de beschermrand rond de cockpit die sinds dit jaar verplicht is. De gamemakers konden er niet omheen, maar hebben wel de mogelijkheid ingebouwd om de pilaar in het midden onzichtbaar te maken.
Juist aan de elementen die in de sport hetzelfde zijn gebleven, zie je de ontwikkeling van de Formule 1-game terug. Visueel is het spel opgefrist, wat vooral opvalt bij wisselende weersomstandigheden, maar ook de rijbeleving in zijn algemeen is verbeterd. De verschillende auto’s hebben hun eigen karaktertrekken en dat komt natuurlijk het meest naar voren bij de collectie historische modellen die verder is uitgebreid. Van een Lotus uit de jaren zeventig tot de Red Bull waarmee Sebastian Vettel zijn eerste wereldtitel behaalde in 2010.
Datzelfde jaar verscheen ook de eerste editie van de Codemasters-reeks voor consoles en PC (in 2009 ging een simpelere versie voor de Wii en PlayStation Portable vooraf). Wanneer je die game naast de huidige uitgave zet, valt pas echt op hoeveel vooruitgang er is geboekt. Betere rijeigenschappen, slimmere concurrenten en meer spelvormen (behalve splitscreen dan). Het valt ook helemaal naar eigen wens in te richten, qua hulpmiddelen en moeilijkheid, zodat het zowel voor de casual gamer als aspirant simracer uitdagend blijft.
“Wij hebben alles op alles gezet om F1 2018 dichter bij de échte sport te brengen dan ooit tevoren”, zegt game director Lee Mather. “Er zijn aanzienlijke verbeteringen doorgevoerd op vele vlakken. De in-game suspensie en chassis verversen nu met 1000htz, wat betekent dat de simulatie in de game veel authentieker is dan ooit tevoren Zo is het verschil tussen moderne auto’s en klassiekers vele malen groter. Moderne auto’s maken gebruik van geavanceerde aerodynamica en downforce, terwijl de rijstijl in klassiekers afhankelijker is van de grote hoeveelheid grip van de banden.”
Mather vervolgt: “De visuele weergave van de sport is nog nooit zo realistisch geweest in een game, mede dankzij een nieuw belichtingssysteem, iconische hittedamp en levendige, atmosferische elementen. We hebben de carrièremodus uitgediept door het Research & Development-systeem van ieder team te verbeteren en ook spelen de splinternieuwe persinterviews een belangrijke rol in de wereld van Formule 1. Teams zijn op zoek naar coureurs met specifieke karaktereigenschappen en het is aan jou om te kiezen of je je gedraagt als een sportman of als een ‘showman’ als je onder druk staat.”
Formule 1 mag een exemplaar van F1 2018 weggeven! Wil jij hier kans op maken, stuur dan een mail naar redactie@formule1.nl o.v.v. Winactie F1 2018.
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."