‘Rechte stuk Bakoe kost Red Bull 1,2 seconde’
Sutton Images
Vincent Sondermeijer
15 juni 2016
Het lange rechte stuk van het nieuwe stratencircuit in Bakoe gaat Red Bull Racing komend weekend 1,2 seconde per ronde kosten. Dat schat Red Bull-kopstuk Helmut Marko.
Het parcours in de Azerbeidzjaanse hoofdstad is op sommige plekken zeer nauw en langzaam, maar heeft ook het langste rechte stuk van alle circuits op de kalender. Vanaf bocht 19 gaan de coureurs 2,2 kilometer lang vrijwel rechtuit. Naar verwachting lopen de topsnelheden op tot boven de 340 km/h.
“Dat extreem lange rechte stuk werkt niet in ons voordeel”, zegt Marko. “Volgens onze computersimulaties gaan we er 1,2 seconde per ronde verliezen. Dat kun je in de bochten nauwelijks nog goed maken, zelfs niet met een auto die zo goed is als de onze.”
Tekort aan vermogen
Het probleem zit hem in de Renault-motor waarmee Red Bull rijdt. Die komt nog altijd vermogen tekort ten opzichte van de Mercedes- en Ferrari-krachtbronnen, ondanks de update die de Franse fabrikant in Monaco introduceerde. Die verbetering, waar Max Verstappen in Canada voor het eerst mee reed, leverde Red Bull een tijdwinst van halve seconde per ronde op. Marko weigert de hoop bij voorbaat al op te geven. “Hopelijk kunnen we Mercedes op de hielen zitten, en zitten we op hetzelfde niveau als Ferrari”, zegt de Oostenrijker. Gemengde gevoelens
Lewis Hamilton weet nog wat hij van het Baku City Circuit moet denken, zegt hij tegen motorsport.com. “Er is een lang recht stuk, op één plek is het heel krap en op sommige plekken is het weer zo breed als een snelweg. Monaco, dat is pas een stratencircuit, maar zo worden ze niet meer gemaakt. Ach, ik hoop dat het leuk wordt.” Hamiltons rivaal Sebastian Vettel kon in de simulator nog niet zo goed wennen aan de baan, maar vindt het toch te vroeg om te oordelen. “Dat is niet eerlijk. We moeten wachten tot we er zijn. Ik zag onlangs beelden van het circuit. Aan de ene kant is het spannend, aan de andere kant gewoontjes. We zien het wel.”
Het probleem zit hem in de Renault-motor waarmee Red Bull rijdt. Die komt nog altijd vermogen tekort ten opzichte van de Mercedes- en Ferrari-krachtbronnen, ondanks de update die de Franse fabrikant in Monaco introduceerde. Die verbetering, waar Max Verstappen in Canada voor het eerst mee reed, leverde Red Bull een tijdwinst van halve seconde per ronde op. Marko weigert de hoop bij voorbaat al op te geven. “Hopelijk kunnen we Mercedes op de hielen zitten, en zitten we op hetzelfde niveau als Ferrari”, zegt de Oostenrijker. Gemengde gevoelens
Lewis Hamilton weet nog wat hij van het Baku City Circuit moet denken, zegt hij tegen motorsport.com. “Er is een lang recht stuk, op één plek is het heel krap en op sommige plekken is het weer zo breed als een snelweg. Monaco, dat is pas een stratencircuit, maar zo worden ze niet meer gemaakt. Ach, ik hoop dat het leuk wordt.” Hamiltons rivaal Sebastian Vettel kon in de simulator nog niet zo goed wennen aan de baan, maar vindt het toch te vroeg om te oordelen. “Dat is niet eerlijk. We moeten wachten tot we er zijn. Ik zag onlangs beelden van het circuit. Aan de ene kant is het spannend, aan de andere kant gewoontjes. We zien het wel.”
Gerelateerd nieuws
Lambiase is trots op zijn coureur Verstappen: ‘Hij heeft dit jaar opnieuw een stap gezet’
24 november 2024 19:00 - GP Las Vegas
‘Teleurstellende’ prestaties Pérez kosten Red Bull-werknemers geldbonus
24 november 2024 14:30 - GP Las Vegas
Horner vergelijkt Verstappen en Vettel: ‘Beste titel tot nu toe’
24 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Technisch directeur Red Bull: ‘Verstappen heeft titel aan zichzelf te danken’
24 november 2024 11:30 - GP Las Vegas