Red Bull-duo wil wat rechtzetten in Monaco
Sutton Images
Daan de Geus
20 mei 2017
Red Bull-coureurs Max Verstappen en Daniel Ricciardo denken bij hun terugkeer naar Monaco niet meer aan vorig jaar, toen ze er om uiteenlopende redenen allebei een teleurstellend weekend hadden. De Nederlander en Australiër zijn dus vol vertrouwen.
Dat ze inmiddels over de teleurstelling heen zijn, komt wellicht ook omdat ze allebei in Monaco wonen en er dus vaak genoeg rondlopen om de race van vorig jaar al lang los te hebben gelaten.
“De crash van vorig jaar was ongelukkig, maar dat heeft mijn vertrouwen niet aangetast voor onze terugkeer hier”, vertelt Verstappen. “Het betekent juist alleen maar dat ik het dit jaar beter wil doen en wil leren van mijn fouten”, benadrukt hij. ‘Een rondje zonder risico’ bestaat in Monaco echter niet volgens Verstappen. “Niet als je snel wil zijn, in elk geval, want dan moet je op de limiet zitten.” Wat echter belangrijk is, zo geeft hij aan, is rustig opbouwen. “Je moet voorzichtig op zoek naar die limiet.” Waar Red Bull ook naar op zoek moet, is meer informatie over de verbeterde RB13-bolide, en een goede set-up ervoor. “Daar valt nog veel over te leren, zeker aangezien we dit jaar nog niet op een smal stratencircuit als Monaco hebben gereden.” Met de nieuwe, bredere 2017-bolides wordt het sowieso wennen, passen, meten en zoeken naar de limiet in de nauwe straten van Monte Carlo, weet Verstappen. “Ik denk dat de Zwembad-chicane dit jaar de meest uitdagende bocht zal zijn”, zegt hij over de bocht waar zijn kwalificatie vorig jaar eindigde. Ricciardo
Teamgenoot Ricciardo noemt Monaco zijn favoriete circuit. “Omdat het zo smal en intimiderend is. Van buitenaf gezien lijken de snelheden waarmee we door sommige baandelen gaan ook onmogelijk. In de auto voelt het echter geweldig.” “De muur een kusje geven, smaakt zelfs eerder naar meer dan dat het je bang maakt”, zegt Ricciardo over contact met de vangrail zolang dat zonder gevolgen blijft. Vorig jaar waren het zoals gezegd niet de vangrails die Ricciardo de zege ontzegden, maar ging het mis in de pits, toen Red Bull de verkeerde compound slicks klaar had liggen toen Ricciardo binnen kwam om zijn intermediates in te ruilen. Door het tijdverlies verloor hij ook P1 en werd hij tweede. “Dat was enorm teleurstellend, want de zege voelde tot dan zo goed als zeker. Ik ben echter oud en volwassen genoeg om dat achter me te laten en vooruit te kijken, waarbij ik het verlies van vorig jaar nu graag goed wil maken.”
In 2016 raakte Verstappen de vangrail drie keer, waaronder in de kwalificatie en race, waarbij het in beide gevallen einde verhaal was. Ricciardo zag in de race de zege aan zich voorbij gaan na chaos in de Red Bull-pits.
Verstappen“De crash van vorig jaar was ongelukkig, maar dat heeft mijn vertrouwen niet aangetast voor onze terugkeer hier”, vertelt Verstappen. “Het betekent juist alleen maar dat ik het dit jaar beter wil doen en wil leren van mijn fouten”, benadrukt hij. ‘Een rondje zonder risico’ bestaat in Monaco echter niet volgens Verstappen. “Niet als je snel wil zijn, in elk geval, want dan moet je op de limiet zitten.” Wat echter belangrijk is, zo geeft hij aan, is rustig opbouwen. “Je moet voorzichtig op zoek naar die limiet.” Waar Red Bull ook naar op zoek moet, is meer informatie over de verbeterde RB13-bolide, en een goede set-up ervoor. “Daar valt nog veel over te leren, zeker aangezien we dit jaar nog niet op een smal stratencircuit als Monaco hebben gereden.” Met de nieuwe, bredere 2017-bolides wordt het sowieso wennen, passen, meten en zoeken naar de limiet in de nauwe straten van Monte Carlo, weet Verstappen. “Ik denk dat de Zwembad-chicane dit jaar de meest uitdagende bocht zal zijn”, zegt hij over de bocht waar zijn kwalificatie vorig jaar eindigde. Ricciardo
Teamgenoot Ricciardo noemt Monaco zijn favoriete circuit. “Omdat het zo smal en intimiderend is. Van buitenaf gezien lijken de snelheden waarmee we door sommige baandelen gaan ook onmogelijk. In de auto voelt het echter geweldig.” “De muur een kusje geven, smaakt zelfs eerder naar meer dan dat het je bang maakt”, zegt Ricciardo over contact met de vangrail zolang dat zonder gevolgen blijft. Vorig jaar waren het zoals gezegd niet de vangrails die Ricciardo de zege ontzegden, maar ging het mis in de pits, toen Red Bull de verkeerde compound slicks klaar had liggen toen Ricciardo binnen kwam om zijn intermediates in te ruilen. Door het tijdverlies verloor hij ook P1 en werd hij tweede. “Dat was enorm teleurstellend, want de zege voelde tot dan zo goed als zeker. Ik ben echter oud en volwassen genoeg om dat achter me te laten en vooruit te kijken, waarbij ik het verlies van vorig jaar nu graag goed wil maken.”
Gerelateerd nieuws
Verstappen verklaart vierde startplek voor sprintrace: ‘Dat kostte me rondetijd’
02 november 2024 09:45 - GP São Paulo
Sprintkwalificatie GP São Paulo: Pole Piastri, Norris vuurt ook waarschuwingsschot af
01 november 2024 20:24 - GP São Paulo
Verstappen neemt het op voor Pérez: ‘De auto moet gewoon beter’
01 november 2024 18:30 - GP São Paulo