Red Bull maakt geen haast om het rijhoogte-systeem van Lotus te kopiëren. Volgens teambaas Christian Horner moet er eerst worden onderzocht of het wel bij de nieuwe bolide past.

 

Lotus beschikt over een systeem dat de rijhoogte aan de voorzijde van haar bolide kan reguleren, dankzij een hydraulische cylinder die aan de voorwielophanging gekoppeld is en de hoogte van de voorkant en voorvleugel van de auto zo kan beïnvloeden door uit te zetten of samen te trekken. De uitvinding van Lotus is al goedgekeurd door de FIA, aangezien het een mechanisch systeem betreft dat niet op directe input van de coureur reageert.

 

Een voordeel van dit systeem is dat de hydraulische cylinder de auto stabiliseert tijdens het remmen en hierbij de voorzijde en -vleugel omhoog stuwt, zodat de aerodynamica minder beïnvloed wordt door het ‘duiken’ dat een auto tijdens het remmen doet.

 

Een ander pluspunt is dat dit foefje ervoor zorgt dat de hoogte van de voorvleugel in wezen instelbaar wordt. Aangezien de hydraulische cylinder zowel kan trekken als duwen, kan de vleugel in de bochter dus hoger hangen en op rechte stukken juist dichter op het asfalt worden geduwd, net zoals met de ‘flexibele voorvleugels’ van Red Bull en Ferrari vorig jaar het geval was.

 

Redenen genoeg voor andere teams om een soort gelijk systeem uit de mouw te schudden, zou je denken, en bij Ferrari en Mercedes denken ze er ook zo over, want die teams zijn naar verluidt al bezig – of zelfs al klaar – met een eigen variant van deze uitvinding.

 

Bij kampioenschapsteam Red Bull loopt het daarentegen niet met zo’n vaart. “Net als elke andere ontwikkeling, is het essentieel dat je zoiets goed in het ontwerp van je bolide weet te integreren”, legt een voorzichtige Horner uit aan Autosport. “Aan een los onderdeel heb je niets”, weet hij. “Het gaat erom dat je auto een goed samenhangend totaalpakket is en goed werkt.”

 

Horner laat verder weten dat hij niet degene is die moet beslissen of het heilzaam voor Red Bull is om dit foefje te kopiëren, maar lijkt door aan te geven dat het een ‘interessant concept is’ wel aan te geven dat het team het serieus onder de loep neemt.

 

Met de algehele ontwikkeling van de Red Bull RB8, de auto waarmee men komend seizoen zal aantreden, zit het volgens de teambaas overigens goed. “Het is uiteraard een drukke tijd van het jaar voor ons en iedereen werkt echt ontzettend hard, maar we liggen gezien onze eigen planning prima op schema.”