Red Bull Racing werkt aan een oplossing voor de koelingproblemen die de RB2, de auto waarmee het in Engeland gevestigde team komend seizoen rijdt, teisterden bij recente tests. Later deze maand, als de renstal gaat testen in het Spaanse Valencia, moeten de problemen met de koeling verholpen zijn. Dat zegt technisch-directeur Mark Smith. Door de koelingproblemen was Red Bull Racing tot op heden genoodzaakt om te rijden met grote gaten in de sidepods van de nieuwe auto (zie foto). Al bij de eerste test met de RB2, die eind december plaats had in Silverstone, staken de problemen de kop op. En dat terwijl de buitentemperatuur net boven het vriespunt lag. Verplaatsing van de koelelementen moet de problemen verhelpen.

Smith: ,,De huidige auto heeft de koelelementen op een andere plaats dan de auto waarmee we zullen aantreden tijdens de eerste Grand Prix. De nieuwe configuratie wordt later deze maand bij de test in Valencia geïntroduceerd, alsmede een nieuwe aërodynamisch pakket. Op het moment werken we daar nog aan, en hebben we nog wel het nodige te doen voor de introductie. Maar volgens onze analyses hebben we een oplossing voor de problemen.”

De koelingproblemen zorgden er de afgelopen weken voor dat het team waarvoor Robert Doornbos dit jaar de vrijdagen rijdt, minder kon testen dan het eigenlijk wilde. De RB2 kon namelijk geen lange afstanden rijden, anders zou hij oververhitten. Toch maakt Smith zich geen zorgen. ,,We hebben er de afgelopen weken het beste van gemaakt”, zegt hij. ,,En over de betrouwbaarheid van de nieuwe motor maak ik me niet druk. Ferrari test immers al sinds eind vorig jaar met de krachtbron.”

Deze week test Red Bull Racing niet in het Spaanse Jerez, zoals vooraf gepland, maar in het Engelse Silverstone. Het team doet dat totdat het nieuwe aërodynamische pakket klaar is. Robert Doornbos rijdt morgen (dinsdag).

PPB