Volgens teambaas Christian Horner is de Red Bull RB9, de bolide die het team in 2013 van haar vierde succesjaar op rij moet verzekeren, waarschijnlijk ‘wat aan de late kant’ klaar.

Dat heeft Horner eerder deze week althans verteld aan Servus TV, de Oostenrijkse televisiezender die onderdeel is van het Red Bull-imperium.

Dat technisch directeur Adrian Newey ‘wat laat klaar is’ met zijn nieuwste creatie, komt omdat Red Bulls R&D-afdelingen tot en met de laatste race van 2012 ook nog voluit aan de RB8 hebben gewerkt. Dit om ervoor te zorgen dat Sebastian Vettel ook in de slotfase van het seizoen telkens nieuwe onderdelen op zijn bolide zou hebben om hem te helpen in de titelstrijd.

Aangezien Vettel met de RB8 uiteindelijk zijn derde wereldtitel op rij pakte – en Red Bull eveneens voor de derde achtereenvolgende keer de constructeurstitel greep – kan wel gezegd worden dat Red Bulls strategie zich heeft uitbetaald, terwijl er eigenlijk ook niet heel veel reden is voor zorgen omtrent de vertraagde RB9.

De RB8 was immers ook vrij laat klaar, terwijl er in de eerste paar races van 2012 – en soms zelf gedurende de raceweekends – nog veel aan werd veranderd en de bolide de nodige kinderziekten had, maar uiteindelijk bleek de RB8 toch weer een winnende en soms zelfs dominante bolide te zijn.

Het voortraject van de voorgang van de RB8, de RB7 van 2011, vertoont bovendien ook overeenkomsten met dat van de RB9 waaraan nu dus wordt gewerkt.

In 2010 vocht Red Bull namelijk ook tot en met de laatste race van het jaar om de titel, maar voor 2011 leverden Newey en de zijnen ondanks dat doodleuk één van de meest dominante bolides in de geschiedenis van de Formule 1 af. Dat de ontwikkeling van de RB9 wat achter loopt op schema, hoeft getuige de geschiedenis dus niet per se slecht nieuws te zijn.

Wie er in ieder geval niet aan twijfelt dat de RB9 net als de RB8, 7 en 6 weer een succesnummer wordt, is drievoudig wereldkampioen Vettel. “Adrian tekent namelijk altijd geweldige auto’s voor ons”, weet de Duitser. 

“Hij heeft de gave om alles wat hij op het scherm ziet perfect met elkaar samen te voegen, maar het grootste verschil wordt denk ik toch wel gemaakt door het feit dat Adrian er gewoon echt van geniet om een auto te ontwerpen en nieuwe dingen uit te proberen”, zo prijst Vettel de steunpillaar van het Red Bull-team.