Red Bull heeft de bolide gepresenteerd waarmee Max Verstappen en Daniel Ricciardo in 2017 zullen aantreden. Met de RB13 moet het tweetal Mercedes naar de kroon steken.
Wat betreft de kleurstelling van de RB13 is er weinig nieuws onder de zon. Aan de eerder gepresenteerde helmdesigns van Max Verstappen en Daniel Ricciardo viel immers al af te lezen dat men vast zou houden aan de matte livery. Het verdwijnen van Total als brandstof- en smeermiddelenpartner heeft er echter wel voor gezorgd dat de rode
wing-end-plates plaats hebben gemaakt voor de donkere tinten van Esso en Mobil 1.
Die smeermiddelen zullen net als in recente jaren door krachtbronnen van Renault lopen, die bij Red Bull door het leven blijven gaan als TAG Heuer-motoren. Het slagen van het seizoen 2017 zal voor een groot deel afhangen van de mate waarin Renault op motorisch vlak de achterstand op het oppermachtig geachte Mercedes heeft weten te verkleinen.
Dat het chassis goed zal zijn, daar durft eigenlijk niemand aan te twijfelen. Niet zolang ontwerpgenie Adrian Newey en zijn mannen daarvoor verantwoordelijk zijn in ieder geval. Niet zelden is Newey in staat gebleken grote reglementswijzigingen beter te interpreteren dan anderen, met grote successen tot gevolg.
Zijn nieuwste geesteskindje valt op door een ogenschijnlijk nog vrij simplistisch design, maar daar kan vóór de start in Melbourne natuurlijk nog het nodige aan veranderen. Interessante noviteit is de opening in het uiterste tipje van de neus, waar door andere teams ongetwijfeld met gepaste argwaan naar zal worden gekeken.
Als de auto echt zo goed is als ze bij Red Bull denken, is het aan Max Verstappen en Daniel Ricciardo om het op de baan af te maken. Het tweetal wordt gezien als misschien wel het meest talentvolle duo op de grid. Daar horen stevige ambities bij: “Ik wil races winnen”, zo verklaart Daniel Ricciardo in zijn interview voorafgaand aan het seizoen. “Het liefst zo veel mogelijk, zodat ik in november nog altijd meestrijd voor de titel.”
Max Verstappen kijkt, als hem gevraagd wordt naar zijn doelen voor 2017, liever de kat nog even uit de boom: “Iedereen begint op nul. Natuurlijk wil ik winnen, maar je moet er wel het materiaal voor hebben. We moeten nog even afwachten hoe goed de auto werkelijk is, maar ik ben ervan overtuigd dat Red Bull goed werk heeft geleverd.”