Daan de Geus
16 december 2015
Dat het in 2015 zo fout ging tussen Red Bull en Renault komt volgens Red Bull-teambaas Christian Horner omdat Renault en het team van mening verschilden over wat er beter kon en hoe dat moest gebeuren.
Dat vertelt hij desgevraagd in interview met Motorsport.com. “Ik weet om eerlijk te zijn niet helemaal zeker hoe het komt dat de samenwerking zo slecht liep, maar Renault was terughoudend wat betreft het zien van Red Bull als een volwaardige technische partner. Daarnaast verschilden we op technisch vlak van mening over wat de zwakke punten van de motor waren”, somt Horner op.
“Wij hadden daardoor geen invloed op de manier waarop de doorontwikkeling van de Renault-V6 verliep. Consultant Mario Illien ontwikkelde bijvoorbeeld een nieuw concept voor Renault, maar dat werkte ondertussen parallel aan haar eigen nieuwe motorspecificatie, die uiteindelijk ook geïntroduceerd werd”, zo refereert hij aan de update die pas in de voorlaatste race werd gebracht en uiteindelijk niets opleverde.
“Het voelde, samenvattend, nooit alsof Renault open stond voor de technische mogelijkheden en assistentie die we te bieden hadden”, vervolgt Horner, die aangeeft dat Red Bull ‘behoorlijk heeft geïnvesteerd’ in het opzetten van een soort werkgroep van specialisten om Renault te helpen. “Dat daar weinig uit voort kwam, was zeer frustrerend”, zegt Horner, al schreef Renault het gebrek aan ontwikkeling eerder toe aan de spanningen met Red Bull.
Red Bull-teambaas Horner laat zich nu daarentegen echter ontvallen dat Renault zich ‘wellicht ook te conservatief heeft opgesteld’. “Daarom is het ook goed te zien dat ze nu aan het reorganiseren zijn”, zegt Horner, wiens team gedurende het seizoen zeer kritisch over Renault was, met de Fransen wilde breken en een andere motorleverancier zocht, maar zich toen die zoektocht op niets uitliep toch weer met Renault verzoende.
Red Bull gaat nu dus ook in 2016 weer gebruik maken van Renault-motoren, al worden die omgedoopt tot TAG Heuer en zal Renault voor volgend seizoen wel meer samenwerken met Mario Illiens Ilmor. Bij Red Bull bestaat desondanks echter de vrees dat het met deze motoren minder competitief zal zijn dan haar opleidingsteam Toro Rosso, dat met Ferrari-motoren uit 2015 gaat racen.
Renault zelf heeft ondertussen Lotus overgenomen en gaat weer een eigen fabrieksteam runnen, wat iets is waar het volgens Horner ‘sinds eind 2014’ al mee bezig was. “Het was vanaf dat moment al duidelijk dat ze weer meer wilden zijn dan alleen een motorleverancier.”