Nu het er steeds meer op lijkt dat Red Bull definitief breekt met Renault, is de grote vraag met welke motorleverancier het team in 2016 in zee gaat. De kans op een deal met Mercedes, lijkt daarbij klein.

Red Bull zou na de Grand Prix van België al aan Renault hebben laten weten het tot en met eind 2016 doorlopende contract voortijdig te willen beëindigen, en Autosport bericht nu dat de Franse autofabrikant daar inmiddels mee akkoord is.

De grote vraag als het inderdaad van een voortijdige breuk komt, is natuurlijk met welke andere motorleverancier Red Bull in zee kan gaan. Red Bull hengelt al geruime tijd naar Mercedes-motoren, maar waar een overeenkomst met de Duitse firma eerst dichtbij leek, lijkt deze nu juist ver weg.

Mercedes-chef Toto Wolff hield de deur ondanks twijfels eerst op een kier, maar verklaarde afgelopen weekend in Monza tegenover Motorsport.com dat het ‘vanuit ons team gezien iets is dat we beter niet kunnen doen’. “We hebben immers hard moeten werken en veel geïnvesteerd om de top te halen.”

Behalve dat Wolff ervoor waakt een rivaal sterker te maken door deze de momenteel sterkste krachtbron in de Formule 1 te geven, is hij ogenschijnlijk niet gecharmeerd van hoe Red Bull met Renault is omgegaan. “Ze hebben een andere filosie dan wij”, zo drukt hij dat netjes uit.

Volgens Motorsport.com is Dieter Zetsche, topman van het overkoepelende Daimler, verder geen voorstander van een deal met Red Bull. Dit ondanks dat Formule 1-baas Bernie Ecclestone er de laatste tijd op heeft aangedrongen dat Mercedes dit in het belang van de sport serieus moet overwegen.

Ferrari
Een andere optie voor Red Bull is het sluiten van een overeenkomst met Ferrari. Red Bull-teambaas Christian Horner liet zich eerder echter ontvallen daar niets in te zien, omdat Ferrari aanvankelijk alleen oudere motoren aan Red Bull zou willen leveren.

Afgelopen weekend zou Red Bull echter toch gesprekken hebben gevoerd met Ferrari-president Sergio Marchionne, die in Monza aanwezig was. Over hoe het er allemaal voor staat, houdt Horner zich op de vlakte: “Maar de tijd begint te dringen”, erkent hij.

“Het is sowieso allemaal afhankelijk van wat Renault besluit te doen”, stelt Horner, verwijzend naar de onderhandelingen die de Franse firma voert om het team van Lotus over te nemen, wat weerslag zal hebben op haar motorprogramma. “We hopen over twee weken meer te weten”, aldus Horner.

Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene heeft ondertussen aangegeven bereid te zijn motoren aan Red Bull te leveren. “Het zal niet van de ene op de andere dag rond zijn, maar ik voorzie geen problemen. We zijn niet bang voor de competitie. Wij zijn Ferrari en zijn bereid met iedereen te vechten.”