De teambazen van Red Bull en Toro Rosso zitten niet te wachten op een bandenoorlog in de Formule 1. Volgens Christian Horner en Franz Tost is het beter als één fabrikant de banden levert.

Dat verklaart het tweetal in gesprek met NBC MotorSportsTalk, reagerend op de geruchten dat er met ingang van 2017 en daarna wel eens twee firma’s kunnen zijn die banden gaan leveren. De huidige bandenleverancier Pirelli fungeert liever als monopolist en wil graag zo verder gaan, maar heeft de deur toch op een kier gezet wat betreft het voeren van een bandenoorlog, terwijl het mogelijke terugkerende Michelin er precies andersom tegenaan kijkt.

Als het aan Horner en Tost ligt, houdt de Formule 1 het echter bij één bandenleverancier. “Want als er een bandenoorlog uitbarst, zijn er altijd maar twee teams die goede, op maat gemaakte banden krijgen, terwijl de rest het met rotzooi moet doen”, legt Tost, de teamchef van Toro Rosso, uit.

“De vorige keer dat we een bandenoorlog hadden, was dat ook zo”, stipt Tost aan. “Michelin maakte banden die perfect waren voor Renault, terwijl Bridgestone alles op Ferrari zette. Als je met meerdere leveranciers werkt, is dat gewoon hoe het gaat. Het maakt niet uit of je het over twee of drie bandenproducenten hebt: ze richten zich allemaal op één team en de rest moet het maar doen met wat ze krijgen.”

Wat Tost verder tegenstaat, is dat dit de ongelijkheid in de Formule 1 nog groter zou maken. “We zien nu al dat er grote verschillen zijn ontstaan door de verschillende motorleveranciers. De Formule 1 wordt tegenwoordig zelfs een ‘motorformule’ genoemd, zo doorslaggevend is de rol van de krachtbron die achterin ligt. We proberen dat nu echter op te lossen, dus laten we vooral niet met een bandenoorlog voor een soortgelijk probleem zorgen.”

Horner
Red Bull-teambaas Christian Horner sluit zich helemaal aan bij Tost: “Ik denk dat hij zijn punt heel goed maakt, en dat het hebben van slechts één bandenleverancier zorgt voor meer gelijkheid tussen de teams. Wat verder nog een nadeel is van een bandenoorlog, is dat je de kosten er enorm mee opdrijft, want de teams moeten hun auto’s dan allemaal gaan aanpassen om zo goed mogelijk te presteren op hele specifieke bandentypes.”

Net als Tost denkt ook Horner dat het uitblijven van een bandenoorlog voor meer gelijke kansen tussen de teams zorgt. “Volgens mij is dat ook één van de redenen geweest waardoor Red Bull als onafhankelijk team haar successen van de laatste jaren heeft kunnen boeken”, stelt hij.

“Als er de afgelopen seizoenen een bandenoorlog had gewoed, hadden de bandenleveranciers de handen zeer waarschijnlijk ineengeslagen met de teams van de autofabrikanten, want dat is waar hun inkomsten grotendeels vandaan komen. Wij waren dan misschien nooit een succesvol team geworden.”