Een goed voorbeeld van Adrian Newey’s enorme waarde voor het team was het verloop van het seizoen 2017. Red Bull bleek in Australië een enorme achterstand te hebben op Mercedes en Ferrari, de concurrentie had de nieuwe regelgeving een stuk beter onder de knie. “We zaten er compleet naast”, vertelt Marko.”Maar bij de race in Barcelona waren we weer competitief. Dat is Newey. Hij ziet waar het aan schort. Zelfs in de ontwerpfase, zonder enige data. Dan weet hij het al: dit gaat niet werken.” (Tekst gaat verder onder foto)
Hij is cruciaal. 95 procent van wat hij ontwerpt is correct.Kapers op de kust
De switch naar Honda dit jaar zorgt voor een nieuwe prikkel, precies Newey nodig heeft. “Hij is in december in de fabriek in Sakura geweest. Een gemotiveerde Newey is essentieel voor ons, hij moet uitgedaagd worden. Als hij inziet dat we door de motor geen kans maken, dan is hij niet meer dezelfde Newey.” Red Bull jaagt op de eerste prijzen sinds 2013 toen de laatste titels werden gewonnen. Newey gaat het laatste jaar van zijn contract in, in die zin is het ook belangrijk voor Red Bull dat er successen behaald worden. Er zijn namelijk altijd kapers op de kust voor Newey. Zo zou Renault de Brit vorig jaar al gepolst hebben, iets wat het team overigens zelf heeft ontkend. En ook Ferrari heeft meerdere keren laten weten erg gecharmeerd te zijn van Newey. Begin deze eeuw probeerden de Italianen het al eens, zo vertelt Newey in zijn boek How to build a car. In 2014 werd Newey nog eens verleid om naar Maranello te verhuizen maar besloot hij Red Bull trouw te blijven. “We hebben meerdere pogingen afgeslagen”, bekent ook Marko. “Hij is cruciaal. 95 procent van wat hij ontwerpt is correct.”