Daan de Geus
28 januari 2014
Kampioenschapsteam Red Bull heeft de RB10 gepresenteerd, de bolide waarmee het team en kopman Sebastian Vettel op jacht gaan naar hun vijfde rijders- en constructeurstitel op rij.
Opvallend is dat titelverdediger Red Bull, in tegenstelling tot de nummers twee en drie van 2013, Mercedes en Ferrari, voor een puntneus heeft gekozen, al is deze op het oog hoekiger dan bij bijvoorbeeld zusterteam Toro Rosso, Sauber of McLaren het geval is.
De neus loopt weliswaar spits toe, maar snijdt na het voorste blok-gedeelte terug naar binnen voordat de ‘natuurlijke neuspunt’ wordt bereikt, waardoor een gat ontstaat tussen de punt en het aflopende deel. Hoewel er door technisch directeur Adrian Newey en de zijnen ongetwijfeld goed is nagedacht over de aerodynamische werking, geeft het de indruk van een primair als crashstructuur opgeplakte punt.
Stamboom
De dienstauto van Vettel en zijn nieuwe teamgenoot Daniel Ricciardo doet verder erg denken aan zijn voorganger(s). Net als de RB9, op zijn beurt een doorontwikkeling van de voorgaande Red Bulls, heeft ook de RB10 een glooiende, lange motorkap, terwijl dit bij de nieuwe Mercedes (en in mindere mate ook bij de Ferrari) agressiever en ranker aandoet. De sidepods van de RB10 komen van de voorkant eveneens overeen met die van de RB9, maar van de zijkant gezien is duidelijk dat ze langer doorlopen, boller staan, en een meer vloeiende lijn volgen. Dit kan zijn omdat de uitlaatconfiguratie – zoals gestipuleerd in het nieuwe reglement – is veranderd en sidepods in mindere mate gebruikt worden om de stroom van uitlaatgassen te reguleren, al kan het ook dat de interne packaging van de nieuwe Renault V6-motor en koelelementen hier invloed op hebben gehad. Testwerk
Red Bull kennende, is de RB10 vermoedelijk in een presentatie- en testconfiguratie opgeleverd, dus er kunnen in het voorseizoen nog wel eens flink wat details aan de auto veranderen. De bolide krijgt vandaag gelijk zijn vuurdoop op het circuit van Jerez, waar titelverdediger Vettel als eerste met de RB10 aan de slag mag. Vettel zal ook morgen rijden, alvorens het stuur af te staan aan Ricciardo voor donderdag en vrijdag.
De dienstauto van Vettel en zijn nieuwe teamgenoot Daniel Ricciardo doet verder erg denken aan zijn voorganger(s). Net als de RB9, op zijn beurt een doorontwikkeling van de voorgaande Red Bulls, heeft ook de RB10 een glooiende, lange motorkap, terwijl dit bij de nieuwe Mercedes (en in mindere mate ook bij de Ferrari) agressiever en ranker aandoet. De sidepods van de RB10 komen van de voorkant eveneens overeen met die van de RB9, maar van de zijkant gezien is duidelijk dat ze langer doorlopen, boller staan, en een meer vloeiende lijn volgen. Dit kan zijn omdat de uitlaatconfiguratie – zoals gestipuleerd in het nieuwe reglement – is veranderd en sidepods in mindere mate gebruikt worden om de stroom van uitlaatgassen te reguleren, al kan het ook dat de interne packaging van de nieuwe Renault V6-motor en koelelementen hier invloed op hebben gehad. Testwerk
Red Bull kennende, is de RB10 vermoedelijk in een presentatie- en testconfiguratie opgeleverd, dus er kunnen in het voorseizoen nog wel eens flink wat details aan de auto veranderen. De bolide krijgt vandaag gelijk zijn vuurdoop op het circuit van Jerez, waar titelverdediger Vettel als eerste met de RB10 aan de slag mag. Vettel zal ook morgen rijden, alvorens het stuur af te staan aan Ricciardo voor donderdag en vrijdag.
Gerelateerd nieuws
Helmut Marko slaat alarm: ‘Verstappen volstrekt kansloos in Las Vegas’
22 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
Verstappen bezorgd na openingsdag in Las Vegas: ‘Zitten er behoorlijk ver naast’
22 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Red Bull in nood? Verkeerde vleugel veroorzaakt problemen in Vegas
22 november 2024 10:30 - GP Las Vegas
Dit zijn de manieren waarop Max Verstappen in Las Vegas wereldkampioen kan worden
21 november 2024 16:12 - GP Las Vegas