Motorsport Images
Marijn Sourbron
4 juli 2020
Red Bulls aangekondigde protest tegen het DAS-systeem van Mercedes is ongegrond bevonden. Nadat de stewards op vrijdagavond de argumenten van Red Bull, Mercedes en de technische afdeling van de FIA hadden gehoord, volgde het besluit dat DAS in regel is met de technische reglementen.
Red Bull-teambaas Christian Horner had nog voor de start van het openingsweekend aangekondigd dat Red Bull protest zou aantekenen tegen Mercedes’ revolutionaire stuursysteem DAS. Dat protest kwam er ook op vrijdagavond, waarna beide teams zich in Oostenrijk bij de stewards moesten melden. Het is uiteindelijk Mercedes dat als ‘winnaar’ uit de stewardmeeting komt, want het stuursysteem is legaal bevonden. Lees ook: Red Bull dient protest in tegen DAS-systeem Mercedes Red Bull betichtte Mercedes van een inbreuk tegen het technisch reglement, met name over artikel 3.8, dat over invloed op de aerodynamica gaat, en artikel 10.2.3, waarin staat dat “er geen aanpassingen mogen worden gedaan aan de ophanging terwijl de auto rijdt”. Nadat de stewards de verklaringen van Red Bull, Mercedes en de technische afdeling van de FIA hadden gehoord, kwamen ze tot het volgende besluit: “DAS maakt deel uit van het stuursysteem van de Mercedes W11, “zij het op een ongewone manier”.
“Het is heel eenvoudig om te concluderen dat DAS illegaal zou zijn ALS het geen deel uitmaakte van het stuursysteem”, valt te lezen in het officiële document van de stewards. “De grote vraag is dus of DAS kan worden beschouwd als onderdeel van het stuursysteem. De stewards besluiten dat DAS een onderdeel is van het stuursysteem”, waardoor het systeem dus legaal is bevonden. Lees ook: VT2: Mercedes zet opnieuw de toon, Racing Point strijdt mee bovenin
Red Bull-teambaas Christian Horner had nog voor de start van het openingsweekend aangekondigd dat Red Bull protest zou aantekenen tegen Mercedes’ revolutionaire stuursysteem DAS. Dat protest kwam er ook op vrijdagavond, waarna beide teams zich in Oostenrijk bij de stewards moesten melden. Het is uiteindelijk Mercedes dat als ‘winnaar’ uit de stewardmeeting komt, want het stuursysteem is legaal bevonden. Lees ook: Red Bull dient protest in tegen DAS-systeem Mercedes Red Bull betichtte Mercedes van een inbreuk tegen het technisch reglement, met name over artikel 3.8, dat over invloed op de aerodynamica gaat, en artikel 10.2.3, waarin staat dat “er geen aanpassingen mogen worden gedaan aan de ophanging terwijl de auto rijdt”. Nadat de stewards de verklaringen van Red Bull, Mercedes en de technische afdeling van de FIA hadden gehoord, kwamen ze tot het volgende besluit: “DAS maakt deel uit van het stuursysteem van de Mercedes W11, “zij het op een ongewone manier”.
“Het is heel eenvoudig om te concluderen dat DAS illegaal zou zijn ALS het geen deel uitmaakte van het stuursysteem”, valt te lezen in het officiële document van de stewards. “De grote vraag is dus of DAS kan worden beschouwd als onderdeel van het stuursysteem. De stewards besluiten dat DAS een onderdeel is van het stuursysteem”, waardoor het systeem dus legaal is bevonden. Lees ook: VT2: Mercedes zet opnieuw de toon, Racing Point strijdt mee bovenin
Gerelateerd nieuws
‘Red Bull weigerde Tsunoda te laten gaan, ondanks interesse van andere teams’
24 december 2024 08:00 - Nieuws
Marko bekritiseert ‘subjectieve Britse pers’ na titelzege Verstappen
23 december 2024 19:00 - Nieuws
Voormalig Red Bull-coureurs naar Cadillac? ‘Zou me niks verbazen’, zegt Horner
23 december 2024 13:00 - Nieuws
Max Verstappen blikt terug: ‘Er is trammelant in het team geweest, honderd procent’
22 december 2024 16:19 - Nieuws