Zo goed als het in Singapore ging bij Red Bull, zo beroerd was het weekend in Japan. Zowel Daniel Ricciardo als Daniil Kvyat, die na zijn crash tijdens de kwalificatie vanuit de pitstraat moest starten, eindigde buiten de punten.

Voor Ricciardo was de kans op een goed resultaat nog voor de eerste bocht verkeken na een touche met Felipe Massa. “De beste lijn voor mij was recht door het midden”, verklaart Ricciardo. “Ik zag een gat tussen Kimi en Felipe. Ik wist dat het krap zou worden, maar hoopte dat ze me ruimte zouden geven.” 

Dat gebeurde niet, Ricciardo werd in de tang genomen en zijn linkerachterband raakte het rechtervoorwiel van de Williams. Beide coureurs moesten met een lekke band terug naar de pits. “Ik heb de beelden niet gezien, dus ik geef niemand de schuld. Laten we het op een race-incident houden.” 

“Maar het was erg spijtig voor het team”, vervolgt Ricciardo. “We hadden aardig wat plekken goed kunnen maken en dan had de race er heel anders uitgezien. Niet alleen had ik nu een lekke band, maar ik verloor ook downforce door de schade aan de wagenvloer. Ik heb alles gegeven en kwam nog in de buurt van wat andere auto’s, maar had niet genoeg grip om iets uit te richten.” 

Een van die andere auto’s was die van zijn collega Kvyat. Na zijn zware crash in de kwalificatie was deze compleet opnieuw opgebouwd rond een nieuw chassis. De Rus moest daardoor de race vanuit de pitstraat aanvangen en wist dat hem een moeilijke middag te wachten stond. 

“Het is nooit makkelijk om met een nieuwe auto te rijden”, zegt Kvyat, die zijn monteurs wel dankbaar is voor hun noeste arbeid. “Bovendien had ik moeite met de banden en de remmen en kon ik de inhaalmodus niet gebruiken. Daardoor was ik niet in staat aan te vallen en kon ik eigenlijk alleen maar toekijken. Dat was best saai. Ik heb nog wel wat auto’s ingehaald, maar vechten om de dertiende plaats geeft weinig voldoening.”