‘Red Bull werkt met Aston Martin aan motordeal met Mercedes’
Daan de Geus
4 juli 2015
De Britse sportautofabrikant Aston Martin is met Red Bull en Mercedes in onderhandeling om een deal te sluiten waarbij Mercedes motoren gaat leveren aan Red Bull en Aston Martin een ’technische partner’ wordt van het team. Dat bericht Autocar.
Volgens Autocar gaat het om een driehoeks-constructie waarbij Mercedes de motoren levert en Aston Martin – als dank voor haar rol als initiatiefnemer – technische partner wordt van Red Bull en tevens branding krijgt op de Red Bull-bolides.
Aston Martin-topmannen Andy Palmer en Simon Sproule zouden achter het plan steken. Zij zijn geen onbekenden van Red Bull, want ze brachten eerder het aan Renault en Nissan gelieerde Infiniti als titelsponsor onder bij het team dat momenteel nog motoren van Renault gebruikt.
Mercedes, zo wordt bericht, zou ondanks dat het Red Bull als rivaal ziet toch openstaan voor de deal. Dit om meer van de kosten van haar investeringen in de Formule 1 terug te verdienen. Daarnaast bezit Mercedes vijf procent van de aandelen in Aston Martin en zou Mercedes van mening zijn dat de twee merken elkaar niet ‘bijten’ wat betreft het afpakken van klanten van elkaar.
Renault
Red Bull heeft tot en met eind 2016 nog een contract met haar huidige motorleverancier Renault, maar de relatie tussen de twee is zeer verslechterd door alle problemen met de Renault-motor van dit jaar. Ook in de kampioenschapsjaren – van 2010 tot en met 2013 – was er frictie tussen Red Bull en Renault, want Renault meende niet genoeg krediet en publiciteit te krijgen voor de successen. Red Bull werd eerder ook met een switch naar Ferrari in verband gebracht. Binnen Red Bull zou echter de overtuiging bestaan dat het met een klantenmotor nooit kampioen kan worden, wat een overstap dan weer onwaarschijnlijk maakt. De toekomst van Renault is ondertussen ongewis. Stoppen, verdergaan met Red Bull, of zelfs weer een eigen team beginnen: het behoort volgens de Franse firma allemaal tot de mogelijkheden. Recentelijk staken er weer geruchten de kop op over een poging van Renault om het team van Lotus te kopen, al heeft Lotus dergelijke geruchten steevast naar het rijk der fabelen verwezen. Geen ruimte
Mercedes-topman Toto Wolff heeft onlangs op zijn beurt laten weten dat Mercedes niet met Red Bull wil samenwerken, waarbij één van de redenen volgens de Oostenrijker is dat Mercedes aan haar maximum zit wat betreft haar aantal klanten. Behalve aan haar eigen team levert Mercedes motoren aan Williams, Force India en Lotus.
Red Bull heeft tot en met eind 2016 nog een contract met haar huidige motorleverancier Renault, maar de relatie tussen de twee is zeer verslechterd door alle problemen met de Renault-motor van dit jaar. Ook in de kampioenschapsjaren – van 2010 tot en met 2013 – was er frictie tussen Red Bull en Renault, want Renault meende niet genoeg krediet en publiciteit te krijgen voor de successen. Red Bull werd eerder ook met een switch naar Ferrari in verband gebracht. Binnen Red Bull zou echter de overtuiging bestaan dat het met een klantenmotor nooit kampioen kan worden, wat een overstap dan weer onwaarschijnlijk maakt. De toekomst van Renault is ondertussen ongewis. Stoppen, verdergaan met Red Bull, of zelfs weer een eigen team beginnen: het behoort volgens de Franse firma allemaal tot de mogelijkheden. Recentelijk staken er weer geruchten de kop op over een poging van Renault om het team van Lotus te kopen, al heeft Lotus dergelijke geruchten steevast naar het rijk der fabelen verwezen. Geen ruimte
Mercedes-topman Toto Wolff heeft onlangs op zijn beurt laten weten dat Mercedes niet met Red Bull wil samenwerken, waarbij één van de redenen volgens de Oostenrijker is dat Mercedes aan haar maximum zit wat betreft haar aantal klanten. Behalve aan haar eigen team levert Mercedes motoren aan Williams, Force India en Lotus.
Gerelateerd nieuws
Max Verstappen blikt terug: ‘Er is trammelant in het team geweest, honderd procent’
22 december 2024 16:19 - Nieuws