Renault: ‘Akkoord motorregels 2021 lastig verhaal’
Sutton Images
Daan de Geus
25 april 2017
Het bereiken van consensus over de motorregels voor 2021 en daarna is makkelijker gezegd dan gedaan, denkt Renaults Cyril Abiteboul.
De FIA kondigde recentelijk aan dat er in principe overeenstemming is over wat de nieuwe motorformule moet worden, waarbij goedkoper, simpeler en lawaaiiger de kernwoorden zijn.
Leuk en aardig natuurlijk, maar de motorregels moeten ook nog – idealiter op niet al te lange termijn – in concrete termen worden uitgewerkt. En dan wordt het lastig, denkt Abiteboul.
“Het is niet makkelijk een gepaste oplossing te vinden”, wordt Abiteboul door Autosport geciteerd, doelend op de problemen – te dure, complexe en stille motoren – waar de Formule 1 mee zit.
Volgens de Renault-topman komt dat niet alleen door de technische kant van het verhaal, maar ook omdat fans, (klanten)teams en motorleveranciers allemaal andere wensen hebben.
Als verdere complicerende factoren moeten volgens Abiteboul daar dan ook nog de competitieve belangen en politieke spelletjes van de teams en motorfabrikanten bij worden opgeteld.
Eén van de knelpunten die Abiteboul er daarbij specifiek uitlicht is dat de automakers ‘de sport momenteel financieren’ en dus zeer belangrijk zijn voor wat hij ‘het huidige business model’ noemt.
“Misschien moeten we dus op zoek naar een financieel model waarbij de automakers minder belangrijk zijn voor de zakelijke kant van de sport”, oppert de Renault-teambaas.
Los van dit soort perikelen kan er al wel een belangrijke eerste stap worden gezet, denkt Abiteboul: “Ik denk dat we het wel eens kunnen worden over wat goed en slecht is aan de huidige motoren.”
“Ik denk namelijk dat de teams, de FIA en commerciële rechtenhouder Liberty Media daar wel een gezamenlijke diagnose over kunnen stellen.”
Twee punten die Abiteboul nog benadrukt met oog op de toekomst, is dat hybride krachtbronnen niet meer weg te denken zijn en er echt iets aan kostenbesparing gedaan moet worden.
“We hebben hybrides nodig, al moeten we misschien wel kijken naar de verhouding tussen verbrandingsmotoren en elektrische motoren, aangezien we de fans wel op lawaai moeten trakteren.”
“Verder is iedereen het er wel over eens dat er iets van een budget cap moet komen. Dat zal zeker helpen, want de Formule 1 is namelijk zowel voor de automakers als klantenteams te duur.”
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws