Formule1
Daan de Geus
23 september 2011
Renault heeft besloten om de voor Singapore geplande updates aan de R31 niet te gebruiken. Het team had er veel van verwacht, maar de doorontwikkelingen zorgen voor betrouwbaarheidsproblemen.
Renault had voor aanvang van het Grand Prix-weekend juist nog laten weten dat men had verwacht dat de updates aan de sidepods en het bodywork het team verder vooruit zouden brengen, maar heeft nu dus besloten de updates links te laten liggen en terug te vallen op de vorige specificatie van de R31.
Teambaas Eric Boullier legt aan Autosport uit wat er precies mis is: “Het was niet de upgrade zelf die niet functioneerde, maar iets mechanisch binnenin de auto dat met de watertoevoer tot de radiatoren te maken had”, zegt de Fransman, die dit onverwachte euvel aan het gebrek aan testmogelijkheden toeschrijft.
Renault – dat alleen Vitaly Petrov op pad had gestuurd met de updates – kwam er tijdens de eerste vrije training al snel achter dat de doorontwikkelingen de betrouwbaarheid in gevaar brachten en besloot toen om ze weer van de auto van de Rus te halen.
“We wilden het risico niet lopen dat het ons ook de tweede vrije training zou kosten”, verklaart Boullier, die Petrov daardoor niet meer dan acht ronden zag afwerken in de eerste sessie.
Petrov zelf begrijpt dat zijn team deze beslissing heeft genomen, al betreurt hij het wel. “We hadden de eerste training al verspeeld en moesten dus wel actie ondernemen, want anders hadden we ook tijdens de tweede vrije training een probleem gehad en we hebben morgen bovendien toch geen tijd om het te testen.”
“Dat ik in de eerste training zo weinig heb kunnen rijden, is echter best wel een ramp”, vervolgt Petrov zijn uitleg. “Je moet op deze baan namelijk veel rijden om hem te leren kennen en tijdwinst te boeken, dus ik denk daarom ook dat we dit weekend niet super snel zullen zijn, al weet je het natuurlijk nooit”, probeert hij positief te blijven.
Bruno Senna kwam uiteraard ook weer in actie voor Renault. Hij is vooral blij dat hij veel ronden heeft kunnen rijden en uit de problemen is gebleven. “Een productieve avond dus”, resumeert hij. “Er is weliswaar nog veel werk te doen en we moeten ook nadenken over wát we precies gaan doen, maar er valt dit weekend zeker nog meer uit de auto te halen”, luidt zijn visie.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws