Het geplaagde Renault mag dan wel voor veranderingen aan het motorreglement zijn, maar de Franse firma staat vanwege de achterliggende technologie nog altijd vierkant achter de V6-formule op zich.

Dat maakt Cyril Abiteboul, managing director van Renaults Formule 1-tak, duidelijk in gesprek met SpeedWeek: “De huidige motorformule stelt ons immers in staat om zeer vooruitstrevende technologie te testen die we in de toekomst voor onze straatauto’s kunnen gebruiken”, vertelt hij.

“De Formule 1 is door de huidige motoren bovendien een geweldig marketingplatform, want we kunnen hierdoor laten zien dat ‘groene’ technologie en het soort high performance dat met de autosport wordt geassocieerd elkaar niet uitsluiten.”

Het enige jammere voor Renault is dat het de plank vooralsnog heeft misgeslagen wat haar V6-turbomotor betreft, aangezien de Franse krachtbron de nodige problemen heeft gekend in 2014 en het rivaliserende Mercedes afgelopen jaar veruit de sterkste motor heeft geleverd.

Abiteboul erkent dat ‘de tweede plaats uiteraard niets ons doel is’, maar sluit niet uit dat Renault nog aansluiting kan vinden bij Mercedes. “Mercedes heeft laten zien hoe het moet: door je motor- en chassis-afdeling enorm goed te laten samenwerken, en het is nu aan ons om ze bij te halen.”

Renault heeft de banden met Red Bull zodoende aangehaald en die formatie geadopteerd als haar ‘fabrieksteam’. Het doel voor 2015 is daarbij duidelijk, ‘meer winnen dan in 2014’, al erkent Abiteboul eerlijkheidshalve dat er nog veel werk te doen is: “We hebben een lange lijst met verbeterpunten liggen.”

Tijdens de winterperiode mag Renault 48 procent van de onderdelen van haar motor veranderen, maar net als mede-leveranciers Ferrari en Honda zet het ondanks haar steun voor de V6-motoren in op een versoepeling van de zogenaamde engine freeze, om meer aan de V6-motoren te mogen sleutelen.