Formule1
Ondanks de knappe derde plaats van Vitaly Petrov in Australië, blijft het team van Renault met beide voeten op de grond staan.
Petrov, die met de derde plaats zijn tot op heden beste resultaat uit zijn Formule 1-carrière neerzette, vindt het lastig om in te schatten of Renault op het circuit van Sepang even goed voor de dag zal komen als in Melbourne: “We hebben nu weliswaar een beter beeld van waar we staan, maar ik denk dat het alsnog een paar races duurt voordat de onderlinge verhoudingen echt duidelijk worden”, stelt hij. “Op het moment is het nog erg moeilijk om conclusies te trekken.”
“We weten echter wel dat Red Bull en McLaren sterk zijn, dus hopelijk kunnen we ze onder druk blijven zetten”, vervolgt de Rus, die verder aangeeft dat er een aantal variabelen zijn die meespelen in Maleisië: “De banden zijn het grootste vraagteken, want we weten niet hoe die zich in de voorspelde hitte gaan houden, terwijl we daarnaast ook nog enkele aerodynamische updates hebben die ons vooruit moeten helpen.”
Petrovs teamgenoot Nick Heidfeld kwam in Australië minder sterk voor de dag. Hij kwalificeerde zich als achttiende en eindigde de race slechts als twaalfde, al moet gezegd worden dat dit mede kwam doordat Sébastien Buemi de bolide van Heidfeld vrij ernstig beschadigde tijdens het gedrang bij de start.
Heidfeld hoopt desalniettemin dat hij zijn vorige optreden kan doen vergeten: “Je kijkt natuurlijk altijd graag vooruit naar de volgende wedstrijd, en als je net een moelijke race achter de rug hebt, is dat nog meer het geval.” “Ik wil de Grand Prix van Australië dan ook vergeten en vooruit kijken naar Maleisië”, geeft Heidfeld aan. “Ik heb goede herinneringen aan het circuit van Sepang en de races kunnen er – mede door het weer – erg speciaal zijn, want als de regen er met bakken uit de hemel komt, lijkt het er soms meer op zwemmen dan op racen.” Teambaas Eric Boullier besluit vervolgens door te stellen dat hij verwacht dat de slagvolgorde in Maleisië wel eens heel anders kan zijn dan in Australië het geval was. “Dat komt omdat de ontwikkelingsrace tegenwoordig zo’n grote rol speelt”, legt hij uit. “Ik verwacht dan ook dat de onderlingen verhoudingen in Maleisië heel anders zullen zijn, net zoals ze in de races daarna ook weer continu zullen blijven veranderen, dus het resultaat uit Melbourne is niet representatief voor de rest van het jaar.” “Het is daarom heel belangrijk voor een team om elke race weer met nieuwe updates te komen”, benadrukt Boullier. “Wij hebben vorig seizoen echter bewezen dat wij dat goed kunnen en ik zien geen reden waarom dat nu niet meer het geval zou zijn, dus ik vertrouw er op dat we ons gedurende het jaar kunnen blijven verbeteren.”
Heidfeld hoopt desalniettemin dat hij zijn vorige optreden kan doen vergeten: “Je kijkt natuurlijk altijd graag vooruit naar de volgende wedstrijd, en als je net een moelijke race achter de rug hebt, is dat nog meer het geval.” “Ik wil de Grand Prix van Australië dan ook vergeten en vooruit kijken naar Maleisië”, geeft Heidfeld aan. “Ik heb goede herinneringen aan het circuit van Sepang en de races kunnen er – mede door het weer – erg speciaal zijn, want als de regen er met bakken uit de hemel komt, lijkt het er soms meer op zwemmen dan op racen.” Teambaas Eric Boullier besluit vervolgens door te stellen dat hij verwacht dat de slagvolgorde in Maleisië wel eens heel anders kan zijn dan in Australië het geval was. “Dat komt omdat de ontwikkelingsrace tegenwoordig zo’n grote rol speelt”, legt hij uit. “Ik verwacht dan ook dat de onderlingen verhoudingen in Maleisië heel anders zullen zijn, net zoals ze in de races daarna ook weer continu zullen blijven veranderen, dus het resultaat uit Melbourne is niet representatief voor de rest van het jaar.” “Het is daarom heel belangrijk voor een team om elke race weer met nieuwe updates te komen”, benadrukt Boullier. “Wij hebben vorig seizoen echter bewezen dat wij dat goed kunnen en ik zien geen reden waarom dat nu niet meer het geval zou zijn, dus ik vertrouw er op dat we ons gedurende het jaar kunnen blijven verbeteren.”
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws