Hoe zit het ook alweer?
Al sinds de testdagen in Barcelona in februari bestaan er twijfels over de ‘roze Mercedes’, zoals de RP20 van Racing Point gekscherend genoemd wordt, en de gelijkenissen met de W10 van Mercedes uit 2019. Renault heeft na afloop van de Grand Prix van Steiermark een officieel protest ingediend bij de FIA met vraagtekens over de legaliteit van de auto. Lees ook: Stroll na goed resultaat Racing Point: ‘We hadden de tweede of derde beste auto’ Renault doet een beroep op de reglementen, waarin staat dat bepaalde onderdelen door het team zelf gemaakt moeten zijn. Bijlage 6 van het sportief reglement benadrukt dat ‘een deelnemer, met betrekking tot de vermelde onderdelen die ze in hun Formule 1-auto’s gebruiken, alleen vermelde onderdelen mag gebruiken die door henzelf zijn ontworpen’. Opvallend genoeg dient Renault nu pas een protest in en dus niet al na afloop van de eerste ronde van het kampioenschap – vorige week ook in Oostenrijk. In de Steiermark GP finishte Racing Point op de zesde en zevende plaats, Renault moest genoegen nemen met een achtste plaats voor Daniel Ricciardo. Achter deze klasseringen kan een asterisk met de toevoeging onder voorbehoud worden gezet, nu de klacht van Renault gegrond is verklaard door de wedstrijdleiding. Lees ook: Hamilton wint GP Steiermark, drama bij Ferrari compleet na touché Vettel en Leclerc Renault laat via Twitter weten dat het inderdaad een protest heeft ingediend, maar dat het verder geen commentaar wil geven totdat de stewards tot een besluit zijn gekomen.We confirm that Renault DP World F1 Team has submitted a request to the Stewards of the Event for clarification on the legality of the Racing Point RP20. We have no further comment on this matter until the Stewards have arrived at a decision.
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) July 12, 2020
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."