Renault en Renault willen elkaar trouw blijven
Formule1
Daan de Geus
14 juli 2011
Het team van Renault wil graag verder met de gelijknamige motorleverancier, terwijl vice versa hetzelfde waar is, zo benadrukken topmannen van beide concerns.
Het Formule 1-team van Renault – voluit Lotus Renault GP – is tegenwoordig geen eigendom meer van de Franse autoproducent Renault, ook al draagt het nog wel dezelfde (roep)naam en worden er Renault-motoren gebruikt.
Wat de autoproducent betreft, mag het team omgedoopt worden in iets anders, hetgeen ook de huidige eigenaar Genii Capital graag wil doen, maar vooralsnog – door allerlei disputen en de enigszins complexe regelgeving hieromtrent – nog niet voor elkaar heeft gekregen.
Dit terzijde willen beide partijen graag met elkaar verder wat betreft de motorleveranties. Want hoewel er geruchten spelen over een mogelijke ‘scheiding’, spreken beide partijen dit met klem tegen.
De huidige deal tussen Renault en Renault loopt hoe dan ook nog tot en met 2013 door, zo verklaart Eric Boullier, de teambaas van het Formule 1-team. Volgens Boullier is een verdere samenwerking ook daarna de meest logische optie: “Naar andere mogelijkheden kijken we niet eens, want we hebben een historische link met de motorleverancier Renault en willen nog lang met elkaar door gaan.”
“We kijken er zelfs naar of we een steentje kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de nieuwe motor die Renault vanaf 2014 moet gaan leveren”, vervolgt Boullier. “We zijn daar nu over in onderhandeling.”
Jean-Francois Caubet – de chef van het Formule 1-programma van de autoproducent uit Frankrijk – bevestigt dat ‘zijn’ Renault door wil gaan met Lotus Renault GP: “We willen ons huidige contract uitdienen en spreken daarnaast ook al over het vernieuwen van de samenwerking voor wanneer de nieuwe V6-motoren er in 2014 komen”, stelt hij in interview met de Franse sportzender RMD Radio.
Volgens Caubet kan het wel zo zijn dat Renault er voor kiest om één of twee van haar klanten vanaf 2014 als een ‘bevoorrechte partner’ aan te wijzen.
De motorproducent kan wat dat betreft uit vier mogelijkheden kiezen, want naast Lotus Renault GP gebruiken ook Red Bull Racing en het Team Lotus van Tony Ferandes op dit moment motoren van Renault, terwijl Williams dat vanaf volgend jaar eveneens gaat doen.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws