Daan de Geus
22 april 2016
Renault-topman Cyril Abiteboul draait er niet omheen: het Franse fabrieksteam is slecht aan het seizoen begonnen en daar zijn geen excuses voor.
De meest logische verklaringen voor de slechte en puntloze start van het jaar van Renault zijn natuurlijk de late overname van Lotus en het bijkomende te elfder ure aanpassen van het al door Lotus ontworpen chassis van Mercedes- voor Renault-motoren, maar daar wil Abiteboul zich niet achter verschuilen.
“Dat zijn namelijk absoluut geen geldige excuses voor het gebrek aan vooruitgang sinds we de boel hebben overgenomen”, verklaart hij tegenover Autosport. “We mogen er dus ook absoluut geen genoegen mee nemen dat we achteraan rijden en onze late instap daarvoor kunnen aanvoeren”, herhaalt Abiteboul met klem.
“We moeten onze auto flink verbeteren, zo simpel is het”, vervolgt Abiteboul, die benadrukt dat het doorontwikkelen van het chassis naast het verbeteren van de motor een belangrijk punt is geworden: “We moesten onze motor wel verbeteren, dat was niet iets waar we omheen konden draaien, en hetzelfde geldt nu voor het chassis.”
Na drie races is Renault niet alleen puntloos, maar tijdens de laatste twee Grand Prix-weekends werden beide Renault-coureurs zelfs al in Q1 van de kwalificatie uitgeschakeld. Het weekend in China, waar Kevin Magnussen zeventiende werd en Jolyon Palmer 22ste en laatste, was ronduit rampzalig, erkent Abiteboul.
“Dat is de enige benaming ervoor”, geeft hij toe. “We moeten dat ook gewoon zo benoemen. Het was een slechte race, tijdens een slecht weekend. Wat we daar op zondag lieten zien, is absoluut niet goed genoeg”, zegt de topman die aangeeft dat Renault vooral worstelt met de banden: “Die moeten we echt een stuk beter leren begrijpen.”
Het enige positieve, besluit Abiteboul, is de vorm van het met tot TAG Heuer omgedoopte Renault-motoren rijdende Red Bull. “Hun optredens geven vertrouwen, laten zien wat mogelijk is. Red Bull bewijst dat de motor beter is geworden en dat laat weer zien dat als wij van Renault ons ergens op focussen, we veel vooruitgang kunnen boeken.”
Gerelateerd nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws
Officieel: Renault stopt met productie Formule 1-motoren, Alpine wordt klantenteam
30 september 2024 18:00 - Nieuws