Renault: ‘Grotere stap met motor gezet dan gedacht’
Racepictures
Daan de Geus
14 maart 2017
De nieuwe Renault-motor is nog niet zo betrouwbaar als deze hoort te zijn, maar qua performance is de stap daarentegen misschien wel groter dan gedacht.
Dat stelt Renault-topman Cyril Abiteboul althans in gesprek met Autosport, waarin hij verklaart dat Renault de eigen doelstellingen op dat laatste punt ‘misschien zelfs wel overtroffen heeft’.
Renault heeft voor 2017 een compleet nieuwe motor ontwikkeld, wat volgens Abiteboul uitdagingen met zich meebrengt: “Vooral wat betreft de betrouwbaarheid.”
“We gingen er al vanuit tegen enige betrouwbaarheidsproblemen aan te lopen, dus het was geen verrassing dat die zich ook voordeden”, doelt hij op de motorproblemen tijdens de wintertests bij zowel het eigen fabrieksteam als de klantenteams Red Bull en Toro Rosso.
“Het goede nieuws is echter dat die problemen zich niet zonder reden hebben aangediend, maar omdat we echt performance uit de motor wilden halen. We hebben dat niet te vaak geprobeerd, omdat we de slijtage van de desbetreffende onderdelen goed in de gaten moeten houden, want dat is dit jaar cruciaal, maar we hebben wel gezien dat de performance die we wilden er zeker is”, benadrukt Abiteboul.
Volgens Abiteboul is het nu, met oog op de openingsrace in Melbourne, zaak een goede balans te vinden tussen betrouwbaarheid en motorvermogen.
Red Bull
Red Bulls Max Verstappen heeft al laten weten zich geen zorgen te maken om de betrouwbaarheid, omdat Renault ook tijdens de wintertests al aan oplossingen werkte. Een kleine kanttekening hierbij werd nog wel door Red Bull-topman Helmut Marko geplaatst, tegenover SpeedWeek. “Tijdens de eerste testweek ging er steeds een sensor in de MGU-K stuk. Er werd ons verteld dat dit voor week twee verholpen zou zijn, maar toen gebeurde het weer.” Volgens SpeedWeek lag de fout echter niet zozeer bij Renault zelf, aangezien een leverancier van de motorfabrikant per abuis een serie defecte sensoren zou hebben geleverd. Dat laat wel zien dat een motorfabrikant voor het oplossen van problemen soms ook op derden is aangewezen.
Red Bulls Max Verstappen heeft al laten weten zich geen zorgen te maken om de betrouwbaarheid, omdat Renault ook tijdens de wintertests al aan oplossingen werkte. Een kleine kanttekening hierbij werd nog wel door Red Bull-topman Helmut Marko geplaatst, tegenover SpeedWeek. “Tijdens de eerste testweek ging er steeds een sensor in de MGU-K stuk. Er werd ons verteld dat dit voor week twee verholpen zou zijn, maar toen gebeurde het weer.” Volgens SpeedWeek lag de fout echter niet zozeer bij Renault zelf, aangezien een leverancier van de motorfabrikant per abuis een serie defecte sensoren zou hebben geleverd. Dat laat wel zien dat een motorfabrikant voor het oplossen van problemen soms ook op derden is aangewezen.