Laurens Stade
16 september 2019
Renault-teambaas Cyril Abiteboul zegt dat het team in 2021 een junior uit het talentenprogramma wil promoten naar de Formule 1. De Fransman beweert dat de Franse renstal niet eerder kon kijken naar jonge coureurs, omdat het team niet ‘volwassen’ genoeg was. Nu staat het team open om jonge coureurs uit zijn opleiding te verwelkomen in de Formule 1.
In aanloop naar de Grand Prix van België maakte Renault bekend dat Nico Hülkenberg volgend jaar plaats moet maken voor Esteban Ocon. De 22-jarige Fransman keert in 2020 terug in de Formule 1 nadat hij voor dit seizoen geen stoeltje wist te bemachtigen. Renault wilde Ocon vorig jaar al contracteren, maar op het laatste moment koos de Franse renstal voor Daniel Ricciardo.
”Het is belangrijk om de kans te grijpen als je een complete coureur als Daniel kan krijgen. We hebben er geen spijt van bij Renault”, zegt Abiteboul in gesprek met Racefans.net. ”Nu denken we dat het moment daar is om juist te kijken naar wat jongere coureurs.”
Lees ook: Abiteboul: ‘We hebben een sterke motor, daar twijfel ik geen moment aan’
”Het is als het ware een trend die je bij andere teams ook ziet”, vervolgt de teambaas. ”Wij zijn ook geïnteresseerd in de jonge coureurs van ons talentenprogramma. We hopen en verwachten dat er tegen 2021 mogelijk één coureur van die academie zal zijn. Het is dus een verschuiving van de dynamiek om ook jonge coureurs van onze opleiding welkom te heten in onze line-up”, aldus Abiteboul.
Ander type management
Abiteboul beweert dat Renault niet eerder kon kijken naar jonge coureurs, omdat het team nog niet ‘volwassen’ genoeg was. ”Het is niet iets wat we twee jaar geleden hadden kunnen doen. Maar nu het team wat gegroeid is kunnen we dat wel overwegen. Het zou meteen een goede test zijn om te zien of we dat dan ook kunnen managen, omdat het een heel ander type management is. Er zit een verschil tussen een coureur managen van zo’n twintig jaar, en een coureur die in de dertig zit”, aldus de Franse teambaas. Een van de potentiële kandidaten voor het Formule 1-zitje was Anthoine Hubert. De Franse Formule 2-coureur overleed echter twee weken geleden na een zwaar ongeluk tijdens de Formule 2-race in België. Mia Sharizman, hoofd van de Renault Sport Academy, gaf te kennen dat er al een contract getekend was waarmee Hubert ook in 2020 in de Formule 2 zou gaan rijden. ”Het is een groot verlies voor ons, zeker omdat hij belangrijk was voor de ontwikkeling van het Formule 1-team”, zei Sharizman in een verklaring. Momenteel heeft de Renault Sport Academy nog Jack Aitken en Guanyu Zhou in de Formule 2 zitten. In de Formule 3 zijn Max Fewtrell en Christian Lundgaard actief als onderdeel van het talentenprogramma.
Abiteboul beweert dat Renault niet eerder kon kijken naar jonge coureurs, omdat het team nog niet ‘volwassen’ genoeg was. ”Het is niet iets wat we twee jaar geleden hadden kunnen doen. Maar nu het team wat gegroeid is kunnen we dat wel overwegen. Het zou meteen een goede test zijn om te zien of we dat dan ook kunnen managen, omdat het een heel ander type management is. Er zit een verschil tussen een coureur managen van zo’n twintig jaar, en een coureur die in de dertig zit”, aldus de Franse teambaas. Een van de potentiële kandidaten voor het Formule 1-zitje was Anthoine Hubert. De Franse Formule 2-coureur overleed echter twee weken geleden na een zwaar ongeluk tijdens de Formule 2-race in België. Mia Sharizman, hoofd van de Renault Sport Academy, gaf te kennen dat er al een contract getekend was waarmee Hubert ook in 2020 in de Formule 2 zou gaan rijden. ”Het is een groot verlies voor ons, zeker omdat hij belangrijk was voor de ontwikkeling van het Formule 1-team”, zei Sharizman in een verklaring. Momenteel heeft de Renault Sport Academy nog Jack Aitken en Guanyu Zhou in de Formule 2 zitten. In de Formule 3 zijn Max Fewtrell en Christian Lundgaard actief als onderdeel van het talentenprogramma.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws