Sutton Images
Daan de Geus
7 januari 2016
Renault is nog altijd een voorstander van de hybride V6-turbokrachtbronnen die in 2014 zijn geïntroduceerd, maar het daadwerkelijke motorreglement is volgens de Fransen ‘niet geheel geschikt’ met oog op wat de Formule 1 moet vertegenwoordigen.
Volgens Cyril Abiteboul, de managing director van Renault F1, zijn de zogenaamde ‘hybride regels’ belangrijk voor de betrokkenheid van de autofabrikanten, waaronder Renault. “Dit omdat bijna alle merken tegenwoordig auto’s maken met hybride elementen”, zo legt hij uit.
Waar het volgens Abiteboul echter fout gaat wat de Formule 1 betreft, is dat de regels ‘niet geheel geschikt zijn voor hetgeen de Formule 1 moet zijn’. “Ik heb het dan over de show die we bieden, maar ook over de kosten, het geluid dat de motoren produceren en het gebruiksgemak van de V6-turbokrachtbronnen”, verduidelijkt de Fransman.
“Wat verder niet ideaal is, is de manier waarop het sportieve reglement als gevolg van de introductie van deze motoren is aangepast. Het gebruik van tokens voor het doorontwikkelen van de motoren is bijvoorbeeld heel ingewikkeld, net als het strafsysteem voor motorwissels. Dat is allemaal niet bepaald briljant.”
Abiteboul vindt dan ook dat de Formule 1 het niet moet schuwen om verdere reglementswijzigingen door te voeren om deze problemen op te lossen. “We moeten niet bang zijn veranderingen te maken, maar het is lastig om te bepalen of het beter is om de regels alleen aan te passen, of dat we er juist goed aan zouden doen radicaal te gaan en met een volledig schone lei te beginnen”, erkent hij.
Wat Abiteboul in ieder geval aangeeft is dat Renault open staat voor andere motorregels. De Franse firma is wat dat betreft niet de enige fabrikant voor wie dat zo is: Mercedes gaf eerder, met enig voorbehoud, aan in het belang van de sport open te staan voor een aangepast motorreglement. Ferrari heeft zich tot op heden minder bereidwillig getoond. Samen met Honda, de vierde motorfabrikant, moeten de motorleveranciers halverwege deze maand met een voorstel komen met oplossingen voor de motorproblemen waar de Formule 1 mee kampt. Lukt dat niet, dan grijpen de FIA en Bernie Ecclestone in, zo hebben ze gedreigd.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws