Sutton Images
Vincent Sondermeijer
19 december 2016
Alan Permane, trackside operations director bij Renault, is blij dat het seizoen 2016 voorbij is. De Brit en zijn team kijken terug op een moeilijk jaar, maar koesteren goede hoop voor de toekomst.
“Ik zal geen traan laten om het afscheid van de auto van afgelopen jaar”, zegt Permane tegen Autosport. “Mentaal is het erg zwaar om elk weekend in te gaan met hoge verwachtingen, waarvan je weet dat die waarschijnlijk niet waargemaakt gaan worden. 2015 was zo slecht niet, maar 2014 en 2016 waren echt heel moeilijk voor ons. We kunnen niet wachten hoger op de grid te staan.”
Wie naar de WK-standen kijkt, ziet direct wat Permane bedoelt. Afgelopen jaar finishten Kevin Magnussen en Jolyon Palmer gezamenlijk slechts drie keer in de punten. Tien verzamelden ze er, twee minder nog dan in het al even rampzalig verlopen seizoen 2014. In 2015 sleepten Romain Grosjean en Pastor Maldonado nog 78 punten binnen.
Knokken voor Q3
In 2017 moet het beter, vindt Permane: “Ik hoop dat we kunnen knokken voor een plek in Q3.” Misschien dat het tot eind vorig jaar nog Lotus geheten team een jaar na dato de vruchten kan gaan plukken van de overname door Renault. “De druk staat erop, we moeten presteren”, zegt Permane daarover. “We krijgen meer geld, op de fabriek in Enstone zijn allerlei bouwwerkzaamheden aan de gang. Renault geeft ons handvatten om onze prestaties te verbeteren. Maar dat kan niet van de ene op de andere dag.” Een ding is al verbeterd, en dat is de financiële situatie. Vorig jaar moest het personeel van het noodlijdende Lotus vaak lang wachten op zijn salaris. Dan is het nu beter af, zegt Permane: “We hoeven ons in elk geval niet meer af te vragen of we aan het eind van de maand ons geld wel krijgen.”
In 2017 moet het beter, vindt Permane: “Ik hoop dat we kunnen knokken voor een plek in Q3.” Misschien dat het tot eind vorig jaar nog Lotus geheten team een jaar na dato de vruchten kan gaan plukken van de overname door Renault. “De druk staat erop, we moeten presteren”, zegt Permane daarover. “We krijgen meer geld, op de fabriek in Enstone zijn allerlei bouwwerkzaamheden aan de gang. Renault geeft ons handvatten om onze prestaties te verbeteren. Maar dat kan niet van de ene op de andere dag.” Een ding is al verbeterd, en dat is de financiële situatie. Vorig jaar moest het personeel van het noodlijdende Lotus vaak lang wachten op zijn salaris. Dan is het nu beter af, zegt Permane: “We hoeven ons in elk geval niet meer af te vragen of we aan het eind van de maand ons geld wel krijgen.”
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws