Renault ligt achter op schema: ‘Er is vertraging, maar we zullen competitief zijn’
Motorsport Images
Laurens Stade
26 september 2019
Renault-teambaas Cyril Abiteboul zegt dat het team niet op schema ligt. De Franse renstal heeft namelijk vertraging opgelopen op het gebied van het chassis voor 2020 door investeringen in de windtunnel, die daardoor gesloten moest worden. Abiteboul verwacht dat Renault in 2021 competitief zal zijn: ”We zullen één van de beste motoren, al dan niet de beste motor van het hele veld hebben.”
De reglementswijzigingen voor 2021 zijn volgens Abiteboul veelbelovend, maar er komt ook tijdnood bij kijken. ”De sport lijkt de goede kant op te gaan”, zegt Abiteboul in een interview met de podcast van Formula1.com, Beyond The Grid. ”Renault ziet geen reden om uit de Formule 1 te vertrekken waar we net pas weer drie jaar actief zijn. Het lijkt erop dat het vanaf 2021 veel beter gaat worden, wat betreft de technische regels en de financiën. Tijd blijft echter altijd een probleem. Het zal wat tijd in beslag nemen om de Formule 1 te hervormen. Zo zal het ook tijd kosten om Renault te hervormen, en we moeten ons daarop voorbereiden”, aldus de Renault-teambaas.
Sinds 2016 is Renault als merknaam terug in de Formule 1. In 2011 nam het de naam Lotus Renault GP aan, waarna de naam Renault van 2012 tot 2015 verdween uit de sport. Het team heette toen Lotus F1. Renault kwam daarna als fabrieksteam terug in de Formule 1. ”We gaven onszelf drie jaar om een team op te bouwen. Daarna moesten we richting de top werken, en in 2021 moeten we kunnen vechten om de wereldtitel. We moeten onze krachtbron verbeteren op het gebied van betrouwbaarheid. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit volgend jaar opgelost zal worden. In 2021 zullen we dus één van de beste motoren, al dan niet de beste motor van het hele veld hebben”, aldus Abiteboul.
Lees ook: Weblog: Nico Hülkenberg is op weg naar de uitgang maar gaan we hem ook echt missen?
‘Onmogelijk om te winnen’
Voor 2020 ligt echter nog niet alles op schema voor de Franse renstal. ”Het duurt wel wat langer met het chassis. We hebben dat onderschat, want we moeten meer investeren en het duurt lang totdat we de juiste mensen hebben. We liggen wel achter op schema, want we hebben veel geïnvesteerd in de windtunnel. Deze moest tijdelijk gesloten worden vanwege de verbouwingen. Er is wat vertraging, maar we liggen in lijn om in 2021 een competitief team te hebben”, aldus de 41-jarige Abiteboul. Volgens Abiteboul is het belangrijk voor de Formule 1 dat de regels voor 2021 het veld dichter bij elkaar brengt. Op de vraag of het mogelijk is dat Renault het kampioenschap wint van een team met meer geld, antwoordt hij: ”Naar mijn mening is het absoluut onmogelijk. Het is daarom belangrijk dat we de regels bespreken voor 2021. Het moet niet een race worden om wie het meeste budget heeft. Als je kijkt naar de teams met het meeste geld en wie er vooraan staan, dan zie je de correlatie. Vandaag gaat het erom dat je zo snel mogelijk updates brengt. We kunnen dan dus ook niet winnen. Het is niet alleen voor ons belangrijk dat dit verandert, maar voor iedereen”, aldus de Renault-teambaas. Lees ook: Renault hoopt in 2021 een coureur uit talentenprogramma in Formule 1 te zetten Het is aan Abiteboul om Renault weer naar de top te krijgen, iets wat volgens hem een zware taak is. ”Natuurlijk voel je een last op je schouders. Ik denk niet dat Renault gelijkstaat aan Frankrijk, maar je vertegenwoordigt wel een enorme historie. Er zijn verwachtingen, en je draagt de last van de kosten. Ik moet ervoor zorgen dat we het geld dat we tot onze beschikking hebben, zo wijs mogelijk besteden”, aldus Abiteboul. Renault staat vijfde in het klassement bij de constructeurs met 67 punten. De Franse renstal wil dit seizoen nog een aanval doen op de vierde plaats, waarvoor het momenteel een gat van 22 punten moet zien te dichten naar McLaren. Lees ook: Weekend van vele gezichten voor Ricciardo: ‘Nu 12 uur terugvliegen met helemaal niets’
Voor 2020 ligt echter nog niet alles op schema voor de Franse renstal. ”Het duurt wel wat langer met het chassis. We hebben dat onderschat, want we moeten meer investeren en het duurt lang totdat we de juiste mensen hebben. We liggen wel achter op schema, want we hebben veel geïnvesteerd in de windtunnel. Deze moest tijdelijk gesloten worden vanwege de verbouwingen. Er is wat vertraging, maar we liggen in lijn om in 2021 een competitief team te hebben”, aldus de 41-jarige Abiteboul. Volgens Abiteboul is het belangrijk voor de Formule 1 dat de regels voor 2021 het veld dichter bij elkaar brengt. Op de vraag of het mogelijk is dat Renault het kampioenschap wint van een team met meer geld, antwoordt hij: ”Naar mijn mening is het absoluut onmogelijk. Het is daarom belangrijk dat we de regels bespreken voor 2021. Het moet niet een race worden om wie het meeste budget heeft. Als je kijkt naar de teams met het meeste geld en wie er vooraan staan, dan zie je de correlatie. Vandaag gaat het erom dat je zo snel mogelijk updates brengt. We kunnen dan dus ook niet winnen. Het is niet alleen voor ons belangrijk dat dit verandert, maar voor iedereen”, aldus de Renault-teambaas. Lees ook: Renault hoopt in 2021 een coureur uit talentenprogramma in Formule 1 te zetten Het is aan Abiteboul om Renault weer naar de top te krijgen, iets wat volgens hem een zware taak is. ”Natuurlijk voel je een last op je schouders. Ik denk niet dat Renault gelijkstaat aan Frankrijk, maar je vertegenwoordigt wel een enorme historie. Er zijn verwachtingen, en je draagt de last van de kosten. Ik moet ervoor zorgen dat we het geld dat we tot onze beschikking hebben, zo wijs mogelijk besteden”, aldus Abiteboul. Renault staat vijfde in het klassement bij de constructeurs met 67 punten. De Franse renstal wil dit seizoen nog een aanval doen op de vierde plaats, waarvoor het momenteel een gat van 22 punten moet zien te dichten naar McLaren. Lees ook: Weekend van vele gezichten voor Ricciardo: ‘Nu 12 uur terugvliegen met helemaal niets’
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws