Vincent Sondermeijer
28 oktober 2015
Volgens Renault-voorman Remi Taffin krijgen de motoren het dit weekend in Mexico flink lastig . Vooral de turbo’s worden vanwege de ligging van het Autodromo Hermanos Rodriguez op de proef gesteld.
Het gaat er volgens Taffin om dat Mexico-Stad, waar de Grand Prix plaatsvindt, op 2200 meter boven zeeniveau ligt. De lucht is op die hoogte aanzienlijk ijler dan op de andere circuits die de Formule 1 aandoet.
“De koeling wordt sowieso een ding”, zegt Taffin tegen Motorsport. “De hoeveelheid energie die uit de motor komt is even groot als normaal, maar er is veel minder lucht om die warmte te verwerken.”
Turbo’s
Toen de Formule 1 Mexico in 1992 voor het laatst aandeed, lagen er atmosferische motoren in de auto’s. Dat er nu met turbomotoren gereden wordt, zorgt voor nog meer moeilijkheden, legt Taffin uit.
“Als je wilt dat de turbo evenveel vermogen levert als normaal, moet hij een stuk sneller draaien.” Het maximum toerental voor de turbo’s ligt op 125.000 per minuut, terwijl in de praktijk de 100.000 amper wordt overschreden. Taffin: “Als we daar overheen gaan, is het ontwerp daar eigenlijk niet op berekend.” Betrouwbaarheidsproblemen liggen dus op de loer.
De teams zullen het nodige gaan merken van de bijzondere omstandigheden, voorspelt Taffin. “Als je niets aan de koeling doet, zie je dat terug in de rondetijd. En als je de turbo niet opschroeft, verlies je ook.”
Het is afwachten hoe het uitpakt, denkt Taffin. “We hebben natuurlijk een boel simulaties uitgevoerd, maar uiteindelijk weten we gewoon niet wat er gaat gebeuren.”
Gerelateerd nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws
Officieel: Renault stopt met productie Formule 1-motoren, Alpine wordt klantenteam
30 september 2024 18:00 - Nieuws