Renault moet in de aanval: ‘Kunnen 2019-regels gebruiken om gat te verkleinen’
Motorsport Images
Daan de Geus
25 januari 2019
Renaults uitvoerend directeur Marcin Budkowski denkt dat de reglementswijzigingen voor 2019 het Franse fabrieksteam een kans geven om het gat naar de top drie te verkleinen. Dat komt goed uit, want 2019 is ook het jaar dat het de aanval op die teams moet openen.
“Toen Renault terugkeerde in de Formule 1, was er een zesjarenplan. De eerste drie jaar draaiden om het opnieuw opbouwen van het team, de volgende drie om het aanvallen van de topteams. Die eerste drie seizoenen zitten er op en we staan qua wederopbouw min of meer waar we hadden gedacht, dus de komende drie jaar verwachten we de topteams stapsgewijs bij te halen”, legt Budkowski uit aan Sky Sports F1.
Lees ook: Hülkenberg: ‘Renault moet 2019-regels gebruiken om noodzakelijke stap te zetten’
“Omdat de aerodynamica van de auto’s simpeler wordt, verliezen we in de eerste plaats op papier aardig wat performance. Dat is volgens mij voor iedereen zo, maar wij hebben ook al een aardig deel van deze performance teruggevonden”, vertelt Budkowski. “We denken echter dat de topteams wel eens meer verloren kunnen hebben. Dat zou ook logisch zijn, aangezien ze beter waren en meer uit de vorige regels haalden.”
Aan de andere kant, zo erkent het Renault-kopstuk, zijn Mercedes, Ferrari en Red Bull in theorie ook beter in staat wat ze verloren hebben terug te vinden, omdat ze over de beste en meeste middelen beschikken. Toch wil hij enige verschuivingen niet uitsluiten en het doet er niet aan af dat Renault dus in de aanval moet, wat het dit jaar zal doen onder aanvoering van een nieuw bestuur bij de overkoepelende automaker zelf.
Lees ook: Abiteboul: ‘Renault komt met compleet nieuwe motor in 2019’
Managementwissel
Carlos Ghosn, die jarenlang als directeur, bestuursvoorzitter en CEO van Renault fungeerde, heeft eerder deze week namelijk officieel zijn ontslag ingediend, als gevolg van het strafrechtelijk onderzoek dat in Japan naar hem loopt. Ghosns taken worden door twee mensen overgenomen: de van Michelin afkomstige Jean-Dominique Senard is de nieuwe directeur en bestuursvoorzitter, Thierry Bolloré de nieuwe CEO.
Renault zet er daarbij dus op in de strijd aan te gaan met Mercedes, Ferrari en Red Bull in het gevecht om ‘podiumplekken, zeges en – hopelijk – titels’. Wat volgens Budkowski wellicht voor aanvang van 2019 al moet helpen om een (flinke?) stap te zetten, zijn de nieuwe aerodynamica-regels, waarbij de introductie van een nieuwe, bredere en simpelere voorvleugel, het meest in het oog springt.
Carlos Ghosn, die jarenlang als directeur, bestuursvoorzitter en CEO van Renault fungeerde, heeft eerder deze week namelijk officieel zijn ontslag ingediend, als gevolg van het strafrechtelijk onderzoek dat in Japan naar hem loopt. Ghosns taken worden door twee mensen overgenomen: de van Michelin afkomstige Jean-Dominique Senard is de nieuwe directeur en bestuursvoorzitter, Thierry Bolloré de nieuwe CEO.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws