Renault moet presteren voor plek in Strategy Group
Racepictures
Tim Krijgsman
9 mei 2017
Renault-teambaas Cyril Abiteboul zegt dat zijn team op de baan moet presteren om het respect van de Strategy Group te krijgen en om zo een stoeltje in het bestuur te bemachtigen.
De Strategy Group is een panel dat bestaat uit een aantal vaste leden, namelijk de teams van Ferrari, Red Bull, Mercedes, Mclaren en Williams. Er is één zogenaamde ‘hotseat’, voor het best of the rest-team. Die plek is nu in handen van Force India. Renault hoopt met goede prestaties op de baan het respect van de groep af te dwingen en zo het stoeltje van Force India voor 2018 over te nemen.
“We zullen het respect verdienen als we succesvol zijn”, zegt teambaas Abiteboul tegen Motorsport. “Toen Renault in 2005 en 2006 erg succesvol was, hadden we veel respect van Bernie Ecclestone. Onze stem telde toen echt. Als we dat weer willen, weten we wat we moeten doen.”
Op dit moment staat Renault achtste in het constructeurskampioenschap met zes punten. Force India is voorlopig nog best of the rest. Met 31 punten staat het vierde, nog voor het team van Williams.
Renault moest hard onderhandelen met Bernie Ecclestone om de financiële garanties rond te krijgen, voordat het fabrieksteam vorig jaar een comeback kon maken in de Formule 1. Abiteboul vindt dat het met de regels van nu lastiger is voor een nieuw team om een entree te maken in de sport. “Tot op zekere hoogte is het eerlijk, maar er zijn ook nieuwe barrières opgetrokken”, meent de teambaas. “De huidige Concorde Overeenkomst laat nieuwkomers niet onder de juiste omstandigheden binnen. Een team als Mercedes zou bijvoorbeeld niet kunnen profiteren van dezelfde voordelen zoals nu, ondanks hun goede plannen. Daar moet naar gekeken worden, vind ik.”
BarrièresRenault moest hard onderhandelen met Bernie Ecclestone om de financiële garanties rond te krijgen, voordat het fabrieksteam vorig jaar een comeback kon maken in de Formule 1. Abiteboul vindt dat het met de regels van nu lastiger is voor een nieuw team om een entree te maken in de sport. “Tot op zekere hoogte is het eerlijk, maar er zijn ook nieuwe barrières opgetrokken”, meent de teambaas. “De huidige Concorde Overeenkomst laat nieuwkomers niet onder de juiste omstandigheden binnen. Een team als Mercedes zou bijvoorbeeld niet kunnen profiteren van dezelfde voordelen zoals nu, ondanks hun goede plannen. Daar moet naar gekeken worden, vind ik.”
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Otmar Szafnauer moest salarissen uit eigen zak betalen: ‘Dat ging om miljoenen’
08 oktober 2024 14:00 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws