Renault negeerde afgelopen weekend tijdens de Grand Prix van Spanje in Barcelona willens en wetens het verbod op tabaksreclame bij sportevenementen dat sinds 1 augustus 2005 binnen de Europese Unie van kracht is.


Dat meldt het doorgaans goed geïnformeerde Zwitserse weekblad Motorsport Aktuell. Volgens een bron van het blad binnen het team van Renault had een advocaat het team geadviseerd in Barcelona weer met ‘Mild Seven’ reclame-uitingen ten tonele te verschijnen, omdat het sigarettenmerk in West-Europa (behoudens Zwitserland, geen EU-lid) niet verkocht wordt. Tijdens de Grand Prix’ van San Marino en Europa (de race op de Nürburgring had een week voor die in Barcelona plaats) had de Régie nog keurig netjes ‘Team Spirit’ op de wagens, helmen en overalls laten zetten.

,,Voor zover wij weten houden we ons hiermee keurig aan de regels", vertelde Renault-woordvoerder Bradley Lord in Barcelona aan FORMULE 1 RaceReport. Vertegenwoordigers van de nationale autosportfederatie bevestigden dat het in Spanje niet toegestaan is om tabaksreclame te voeren. Richard Woods, woordvoerder van de FIA, tegen FORMULE 1 RaceReport: ,,Het was ons ook al opgevallen, maar dit is een zaak voor de EU. De FIA gaat niet over dit soort wetten."

Dat de Spaanse autoriteiten niet ingrepen bij Renaults doelbewuste overtreding van de Europese tabakswet mag opmerkelijk heten. Het geeft een precedent ten opzichte van een incident vorig jaar, ten tijde van de Grand Prix van Italië op Monza. Toen verscheen Jordan met reclame-uitingen van Sobranie op de wagens, de Russische dochter van het Engelse sigarettenmerk Benson and Hedges. Jordan werd nog diezelfde vrijdag door de autoriteiten in Italië gesommeerd de reclame-uitingen te verwijderen, ongeacht het feit dat Sobranie niet binnen de Europese Unie wordt verkocht. ‘Tabaksban is tabaksban’, stelden de Italianen met het Europees wetboek in de hand, waarop het beproefde ‘Be On Edge’ weer op de wagens verscheen.

Ferrari (Marlboro) en Honda (Lucky Strike) hielden zich in Spanje wél aan de Europese tabakswetgeving. ,,We adverteren in geen enkel EU-land", meldde Tim Bampton, pr-man van Lucky Strike. Of Renault met de Mild Seven-sponsoring de wet overtrad wilde de zegsman niet bevestigen. ,,Zij zullen daar wel hun redenen voor hebben."

Volgend weekend, tijdens de Grand Prix van Monaco, zullen alle door tabaksfirma’s gesponsorde teams weer tabakslogo’s voeren, omdat het vorstendom geen deel uitmaakt van de Europese Unie. Of Renault het aandurft in Engeland opnieuw met ‘Mild Seven’ op de wagens aan de start te verschijnen, is momenteel onduidelijk.

Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.