Formule1
Eelco den Boer
12 augustus 2011
Rob White, de motorchef van Renault Sport verzekert dat de motoren die vanaf 2014 gebruikt gaan worden nog genoeg herrie maken om een speciaal gevoel teweeg te brengen.
In 2014 stapt de Formule 1 over van de huidige 2,4-liter V8’s op 1,6-liter V6 turbomotoren. Hoewel de toerenlimiet omlaag gaat van 18.000 naar 15.000 toeren per minuut, trekken de motoren volgens White ook in de toekomst volop de aandacht.
“Uiteraard zal er een verschil zijn”, zegt hij in een interview met ESPNF1.com. “Maar daar wennen we snel aan, net als toen we jaren geleden van turbo’s weer op atmosferische motoren overstapten.”
“De toepassing van turbo’s en de lagere toerentallen resulteren in minder lawaai”, vervolgt White. “Maar het is belangrijk om te beseffen dat dit speciale krachtbronnen zijn. Het geluid is een succesfactor in onze formule, dus we doen er alles aan om de motoren mooi te laten klinken.”
Renault levert momenteel motoren aan drie teams. Williams komt daar volgend jaar bij. White gaat ervan uit dat Renault ook in 2014 vier teams van krachtbronnen zal voorzien. Ook al zal nieuwkomer PURE proberen klanten weg te kapen.
“We weten nog niet welke motorleveranciers in 2014 actief zullen zijn”, zegt White. “Niemand heeft daarover nog iets concreets bekendgemaakt. Het zal de komende maanden duidelijk worden. Al kan er in de Formule 1 altijd nog een en ander veranderen.”
Gerelateerd nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws
Officieel: Renault stopt met productie Formule 1-motoren, Alpine wordt klantenteam
30 september 2024 18:00 - Nieuws