Renault-kopstuk Rémi Taffin heeft toegegeven dat zijn firma ‘een week of drie’ achterloopt op schema, maar heeft er vertrouwen in dat Renault – voor of tijdens het seizoen – een inhaalslag kan maken.

De Renault-teams Red Bull, Toro Rosso en Caterham kwamen door hardware- en softwareproblemen tijdens de eerste wintertest in Jerez in totaal tot slechts 151 ronden, terwijl de Mercedes-teams er 875 aflegden en de Ferrari-formaties 444.

Renault werkt sindsdien voluit om de problemen op te lossen, onder meer geholpen door een shakedown/’filmdag’ van Lotus – het vierde Renault-team, dat om haar eigen redenen niet naar Jerez was gegaan – en een ‘filmdag’ met Toro Rosso.

Hoewel Renault en Lotus – ondanks problemen op de eerste dag, waarop slechts één ronde werd gereden – het maximum van honderd kilometers aflegden tijdens de shakedown, ging het met Toro Rosso minder goed: “Gebaseerd op de filmdag met Lotus dachten we dat we goed zaten met de motor die we hadden gebracht, maar we hadden we helaas toch problemen”, vertelt Taffin aan Autosport.

“Deze problemen kwamen echter niet onverwacht”, geeft Taffin aan. “We weten wat er mis was en hebben er al aan gewerkt, maar tijdens de filmdag zelf konden we er niets aan doen omdat daar strenge regels voor gelden.”

Achterstand
Met oog op de volgende testweek – die komende woensdag in Bahrein begint – moet Taffin toegeven dat Renault nog altijd achterloopt, maar hij rekent er op aanzienlijke vooruitgang te zien: “We denken nu op het punt te staan waar je normaal gesproken aan het eind van de eerste testweek staat, dus we hopen in Bahrein het testwerk te doen dat we aanvankelijk voor Jerez op het programma hadden staan.”

Taffin benadrukt verder dat de problemen ‘erger leken dan ze waren’ en doet de in de media gedane suggestie dat Renault ‘maanden achterloopt’ van de hand: “We staan op achterstand, maar het gaat om weken, niet maanden. Ik denk dat we zo’n drie weken achterliggen, maar we zijn nu natuurlijk bezig met een inhaalslag.”

Taffin sluit tot slot niet uit dat Renault zich tijdens het seizoen op de mogelijkheid beroept om – ondanks dat de motor dan al gehomologeerd moet zijn – omwille van de betrouwbaarheid nog aanpassingen te maken. “Dat is zeker een optie, want we hebben daar in het verleden ook gebruik van gemaakt, maar we verwachten vanaf nu geen grote betrouwbaarheidsproblemen meer te hebben.”