Daan de Geus
19 maart 2014
Hoewel beide Lotus-coureurs in Australië uitvielen met een motorprobleem, ligt de oorsprong van alle problemen die het team tijdens het openingsweekend ondervond volgens motorleverancier Renault vooral door Lotus’ late start van 2014.
“We hebben simpelweg niet genoeg kilometers gemaakt met Lotus en kennen hun auto dus niet goed genoeg”, vertelt Rémi Taffin van Renault aan Autosport, waarbij hij overigens wel erkent dat Renault ook enige blaam treft: “We moeten onze krachtbron nog beter leren begrijpen en hebben om eerlijk te zijn aardig wat problemen gehad.”
Als gevolg van deze twee factoren, was het afstellen van de Renault V6 voor de Lotus E22-bolide een hels karwei: “Aangezien ze hun auto pas laat in het voorseizoen af hadden en wij ondertussen problemen hadden met onze motor en de afstelling daarvan, hadden we maar heel weinig tijd om alles op orde te krijgen met Lotus.”
“We speelden het in Australië dan ook heel erg op zeker met Lotus”, verklaart Taffin. “We hebben een flinke marge gehouden, want het was het belangrijkste om gewoon zoveel mogelijk kilometers met ze te kunnen maken.”
“Dat beide motoren de geest gaven, was dan ook erg teleurstellend, zeker aangezien beide auto’s anders vlak buiten de top tien hadden kunnen eindigen”, zegt de Renault-man verwijzend naar de dubbele uitvalbeurt van Romain Grosjean en Pastor Maldonado.
De oplossing is echter simpel, benadrukt de Fransman: “We beginnen het volgende raceweekend gewoon met dezelfde afstelling als waarmee we de race in Australië deden, want daarmee kunnen we kilometers maken en dan zien we vanaf daar wel verder en komen de rondetijden vanzelf wel.”
Gerelateerd nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws
Officieel: Renault stopt met productie Formule 1-motoren, Alpine wordt klantenteam
30 september 2024 18:00 - Nieuws