Daan de Geus
3 juni 2015
Uitsluitend als motorleverancier in de Formule 1 actief zijn, is niet genoeg voor Renault. Volgens de Franse firma zijn de kosten daarvoor te hoog en de inkomsten te laag.
Dat verklaart Renault-topman Cyril Abiteboul (links op de foto) in gesprek met Motorsport.com, waarbij hij inhaakt op zijn uitspraken van eerder deze week tegenover Autosport. Abiteboul verkondigde tegenover die publicatie dat Renault serieus nadenkt en spreekt over haar toekomst in de sport.
Abiteboul gaf afgelopen maandag aan dat er drie opties waren: stoppen zodra het huidige contract met Red Bull eind 2016 is afgelopen, weer een eigen team beginnen, of verder gaan zoals het nu doet, uitsluitend als motorfabrikant.
In interview met Motorsport.com stelt Abiteboul nu echter dat het eigenlijk geen optie is om enkel als motorleverancier verder te gaan: “Want door de nieuwe motorregels werkt het huidige model voor motorleveranciers niet meer, zo vinden wij.”
“Je moet momenteel te veel uitgeven en krijgt er te weinig voor terug. De kosten zijn niet te rechtvaardigen”, meent de Renault-topman, die naar Mercedes wijst als indirecte schuldige daarvoor: “Zij hebben de lat te hoog gelegd, waardoor wij enorm moeten investeren om ze bij te halen.”
“Als Mercedes de lat niet zo hoog had gelegd, zouden de kosten wellicht niet zo hoog zijn en het huidige model nog wél functioneren, maar op het moment is het helaas zo dat het voor een motorleverancier – ook qua publiciteit – niet genoeg oplevert om uit te kunnen geven wat eigenlijk nodig is.”
Een andere oorzaak, zo stelt Abiteboul, is dat er voor de introductie van de V6-turbomotoren in 2014 niet goed is nagedacht over het binnen de perken houden van de kosten daarvoor. “En als we daar beter over hadden nagedacht, was het verschil qua performance waarschijnlijk ook kleiner geweest.”
Wat Abiteboul tot slot beklemtoont, is dat het ondanks Renaults huidige onvrede niet is gezegd dat het breekt met Red Bull. “Ik zie zeker een toekomst met ze. Onder de huidige constructie is het lastig qua publiciteit genoeg meerwaarde te genereren met Red Bull, maar in theorie is het wel mogelijk.”
Gerelateerd nieuws
Visa RB doet boekje open over afscheid Ricciardo: ‘Zijn wereld stortte in’
15 november 2024 17:00 - Nieuws