Renault wil uiterlijk eind mei van Red Bull weten of het team in 2019 Renault-motoren wil blijven gebruiken of overstapt, bijvoorbeeld naar Honda.

Red Bulls opleidingsteam Toro Rosso is voor 2018 van Renault- op Honda-motoren overgestapt en Red Bull-teambaas Christian Horner heeft op zijn beurt aangegeven dat Red Bull de ontwikkeling daarvan goed in de gaten houdt en alles open ligt wat betreft Red Bulls motorsituatie voor 2019 en daarna.

Red Bull zet de Renaults onder de naam TAG Heuer in.

Verrassend zijn die uitspraken van Horner niet, met Red Bull dat al tijden een stroeve relatie heeft met haar motorleverancier. In 2015 stuurde Red Bull serieus op een breuk met Renault aan, maar het kon uiteindelijk toch geen andere motorleverancier vinden. In 2017 zong het gerucht rond dat Renault na 2018 niet verder wil met Red Bull, al is er dus nog niks definitief.

Deadline
Namens Renault maakt managing director Cyril Abiteboul met oog op 2019 en daarna echter duidelijk dat Renault ‘niet eeuwig op Red Bull gaat wachten’. “Ik weet wat Christian bedoelt als hij zegt dat Red Bull opties heeft. Ik weet ook hoe de contracten in elkaar steken en welke verplichting we aan de sport hebben, maar het is ook een kwestie van tijdsplanning.”

Met die laatste opmerking doelt Abiteboul op de FIA-regel die moet voorkomen dat teams zonder motorleverancier komen te zitten en het fabrikanten desnoods verplicht te leveren. “De deadline daarvoor ligt geloof ik op eind mei. Wat mij betreft is dat ook onze deadline”, stelt de Fransman.

Eind mei hoeft overigens niet het complete motorprogramma rond te zijn, maar moet een team in principe wel aan een fabrikant gecommitteerd zijn. Teams kunnen ook na deze deadline nog motordeals sluiten – zoals Toro Rosso en Honda in 2017 deden – maar dan niet meer teruggrijpen op de verplichting tot leveren.

Zorgen bij Horner
Horner heeft dit jaar zijn zorgen al uitgesproken over Renaults motorprogramma, met de Franse firma die zich over de winter vooral op betrouwbaarheid heeft gericht en begin 2018 qua performance rond het niveau van Abu Dhabi 2017 hoopt te zitten. Renault denkt ook al aan het eventueel strategisch inplannen van gridstraffen voor motorwissels om nieuwe motorspecificaties te introduceren.

Horner en Abiteboul.