Renault tegen te revolutionaire nieuwe motorformule
Sutton Images
Daan de Geus
17 juni 2017
Renault-topman Cyril Abiteboul denkt niet dat de nieuwe motorformule, voor 2021 en daarna, een complete revolutie teweeg moet brengen.
De Formule 1 denkt na over een nieuw motorreglement, iets wat zoals Abiteboul al eerder heeft aangegeven een ‘lastig verhaal’ kan worden. Formule 1-topman Ross Brawn erkende recentelijk ook al dat de sport ‘op een kruispunt staat’ tussen wat de fans willen, wat de autofabrikanten willen en wat het DNA van de Formule 1 is.
In interview met Formula1.com noemt Abiteboul de genoemde kernpunten – de motoren moeten simpeler, goedkoper en luider worden – belangrijk, maar lijkt hij een grootscheepse motorrevolutie uit te sluiten: “We moeten niet weer vanaf nul beginnen.”
Kosten
Zeker qua kosten zou dat een verkeerde zet zijn, zegt hij. “Stabiele regels brengen de kosten namelijk juist naar beneden en zorgen voor een betere show.” Een compleet nieuw motorconcept, daarentegen, zou ervoor zorgen dat de ontwikkelingskosten de pan uit rijzen. De Renault-topman pleit met oog op de kosten dan ook voor ‘kleine veranderingen’ om de motoren en regels te verbeteren. Hybride
Het zal geen verrassing zijn dat het behouden van hybride-technologie – desnoods in een simpelere vorm – daar voor Renault bij hoort. “Het gaat om het vinden van een goede balans. Verbrandingsmotoren horen bij het DNA van de Formule 1, maar in de toekomst zijn alle personenauto’s hybride.” Compleet elektrisch racen, zover wil Abiteboul zeker niet gaan in de Formule 1. “Maar de sport kan elektrische aandrijving niet negeren.” Performance
Wat ook niet genegeerd mag worden, volgens Abiteboul, is het belang van autofabrikanten om zich met hun motoren te onderscheiden. “Motoren vormen immers het hart van de auto-industrie. In de Formule 1 moet dat niet anders zijn, al moeten we dat gezegd hebbende wel een betere balans vinden dan we nu hebben, want de motoren vormen nu een té bepalende factor voor de rangorde.” Lawaai
Abiteboul erkent ook dat de motoren misschien wel te zwaar en complex zijn, terwijl ze volgens hem sowieso niet sterk en luid genoeg zijn. Dat zijn dus zeker verbeterpunten waar hij achter staat. Renault heeft volgens hem ook voorstellen aan de Formule 1-top voorgelegd waar dat uit blijkt. Iets waar de laatste tijd naast de baan veel lawaai over is gemaakt, zeker door Renault-klant Red Bull, is het bedenken van een motorformule die onafhankelijke motorleveranciers aantrekt. In de ogen van Abiteboul, zal het waarschijnlijk bij hopen blijven: “Want je moet ver terug in de tijd om een echt onafhankelijke motorfabrikant te vinden. Iedereen haalt Cosworth altijd aan, maar Cosworth werd door Ford gesubsidieerd. Daarnaast is de entree van een onafhankelijke leverancier alleen mogelijk met laagdrempelige regels die niet bij deze sport zouden passen.” “Dit is immers de koningsklasse van de motorsport. We moeten technisch toonaangevend blijven, want dát is de Formule 1 ten voeten uit.”
Zeker qua kosten zou dat een verkeerde zet zijn, zegt hij. “Stabiele regels brengen de kosten namelijk juist naar beneden en zorgen voor een betere show.” Een compleet nieuw motorconcept, daarentegen, zou ervoor zorgen dat de ontwikkelingskosten de pan uit rijzen. De Renault-topman pleit met oog op de kosten dan ook voor ‘kleine veranderingen’ om de motoren en regels te verbeteren. Hybride
Het zal geen verrassing zijn dat het behouden van hybride-technologie – desnoods in een simpelere vorm – daar voor Renault bij hoort. “Het gaat om het vinden van een goede balans. Verbrandingsmotoren horen bij het DNA van de Formule 1, maar in de toekomst zijn alle personenauto’s hybride.” Compleet elektrisch racen, zover wil Abiteboul zeker niet gaan in de Formule 1. “Maar de sport kan elektrische aandrijving niet negeren.” Performance
Wat ook niet genegeerd mag worden, volgens Abiteboul, is het belang van autofabrikanten om zich met hun motoren te onderscheiden. “Motoren vormen immers het hart van de auto-industrie. In de Formule 1 moet dat niet anders zijn, al moeten we dat gezegd hebbende wel een betere balans vinden dan we nu hebben, want de motoren vormen nu een té bepalende factor voor de rangorde.” Lawaai
Abiteboul erkent ook dat de motoren misschien wel te zwaar en complex zijn, terwijl ze volgens hem sowieso niet sterk en luid genoeg zijn. Dat zijn dus zeker verbeterpunten waar hij achter staat. Renault heeft volgens hem ook voorstellen aan de Formule 1-top voorgelegd waar dat uit blijkt. Iets waar de laatste tijd naast de baan veel lawaai over is gemaakt, zeker door Renault-klant Red Bull, is het bedenken van een motorformule die onafhankelijke motorleveranciers aantrekt. In de ogen van Abiteboul, zal het waarschijnlijk bij hopen blijven: “Want je moet ver terug in de tijd om een echt onafhankelijke motorfabrikant te vinden. Iedereen haalt Cosworth altijd aan, maar Cosworth werd door Ford gesubsidieerd. Daarnaast is de entree van een onafhankelijke leverancier alleen mogelijk met laagdrempelige regels die niet bij deze sport zouden passen.” “Dit is immers de koningsklasse van de motorsport. We moeten technisch toonaangevend blijven, want dát is de Formule 1 ten voeten uit.”
Gerelateerd nieuws
FOTOSERIE: Gloriejaren Michael Schumacher, zeven keer wereldkampioen
29 december 2023 11:59 - Achtergrond
Twee jaar na dato: Hamilton overwoog afscheid na titel Verstappen in Abu Dhabi
12 december 2023 12:29 - Nieuws
Vandaag twee jaar geleden: Max Verstappen voor het eerst wereldkampioen
12 december 2023 08:00 - Nieuws
Jachtseizoen op Alpine gaat verder: voormalige teambazen hekelen het Renault-management
04 augustus 2023 08:00 - Nieuws