Renault-teambaas Abiteboul uit zorgen over ‘B-teams’
Sutton Images
Nino Stuivenberg
6 augustus 2018
Renault maakt zich zorgen over de opkomst van ‘B-teams’ in de Formule 1. De Franse renstal vreest dat het op termijn onmogelijk is om een Formule 1-team te runnen zonder de steun van een topteam.
De discussie rond B-teams is op gang gekomen nadat eind vorige maand bekend werd dat Force India met financiële problemen kampt. Force India zoekt momenteel naar een koper en heeft overeenstemming van alle teams nodig om een overname rond te krijgen. Renault, Williams en McLaren willen echter alleen instemmen met een overname als aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt. Ze zijn bang dat Force India een B-team van Mercedes wordt, wat hun eigen positie kan bedreigen en niet goed zou zijn voor de toekomst van de sport.
De angst van de drie teams lijkt gegrond als je kijkt naar de resultaten van Haas en Sauber dit seizoen. Haas heeft sinds zijn oprichting nauw samengewerkt met Ferrari. Het heeft de Amerikaanse renstal geen windeieren gelegd. Het team staat in zijn derde seizoen al vijfde in de tussenstand bij de constructeurs, vlak achter Renault. Ook Sauber heeft een enorme sprong gemaakt sinds het de nieuwste Ferrari-motor achterin heeft liggen. Een samenwerking als Haas-Ferrari is niet verboden en Sauber heeft in principe alleen een Ferrari-aandrijflijn, maar beide teams hebben hun vooruitgang voor een groot deel te danken aan Ferrari.
Renault-teambaas Cyril Abiteboul laat zich tegenover BBC Sport uit over de huidige situatie in de Formule 1. “Dit is niet het type Formule 1 waar wij van houden”, zegt hij over de samenwerking tussen Haas en Ferrari. “We zijn een beetje bang dat zulke samenwerkingen het voor kleine teams onmogelijk maken om nog competitief te zijn zonder de steun van een topteam. We moeten zorgen dat zo’n samenwerking geen noodzaak is, anders werkt het huidige model niet en is onze deelname niet houdbaar.”
Abiteboul benadrukt dat hij Force India wel wil redden omdat er honderden banen op het spel staan. Zo heeft Renault dat in 2015 ook bij Lotus gedaan, aldus de teambaas.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Otmar Szafnauer moest salarissen uit eigen zak betalen: ‘Dat ging om miljoenen’
08 oktober 2024 14:00 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws