Abiteboul wil verder geen details prijsgeven, behalve dat Renault door voor een compleet nieuw ontwerp te gaan voor ‘de agressieve optie’ is gegaan. “Als we in 2018 of 2020, in de volgende fase van het project van ons fabrieksteam, bij de topteams willen horen, kunnen we het niet veilig spelen.” “We moeten dit risico accepteren, maar zullen ons bij de introductie van deze nieuwe motor wel eerst op de betrouwbaarheid concentreren”, benadrukt hij desondanks. “Dat betekent dus dat we niet gelijk begin 2017 een enorme sprong zullen zetten qua performance, want de betrouwbaarheid moet eerst goed zijn.” Zodra dat zo is, zal Renault echter over een ‘platform’ beschikken om de komende drie tot vier jaar flink door te ontwikkelen qua performance. Behalve het Renault-fabrieksteam zal ook Red Bull met deze motor racen, al doopt het de V6 om tot TAG Heuer, terwijl ook Toro Rosso een Renault-klant is. Hoe de rangschikking volgend jaar zal zijn, vindt Abiteboul verder lastig te zeggen, vooral vanwege de ingrijpende reglementswijzigingen voor 2017. “Maar we werken er hoe dan ook aan om de beste motor van het veld te hebben. We denken over ideeën te beschikken om Mercedes te kloppen.”

Abiteboul weet niet hoe de verhoudingen tussen de teams zullen liggen.