Renault: ‘Voorzichtig begin met 2017-motor’
Sutton Images
Daan de Geus
27 december 2016
De compleet nieuwe motor waar Renault in 2017 mee komt zal in het begin, spreekwoordelijk, nog niet op volle toeren draaien. “We zullen conservatief zijn in het begin.”
Renault-teambaas Frédéric Vasseur verklapte in oktober al dat de Franse autofabrikant in 2017 met een ‘volledig nieuwe motor’ komt en managing director Cyril Abiteboul voegt daar nu tegenover Motorsport.com aan toe dat het daar een voorzichtige start mee zal maken.
“Ik ben ook liever wat terughoudend wat betreft de verwachtingen van de motor gedurende het begin van het seizoen”, erkent Abiteboul. “Het is een krachtbron met een stuk meer potentieel qua doorontwikkeling en innovatie, maar dat vooral voor de wat langere termijn.”
Volgens Abiteboul zal Renault bewust niet in begin 2017 gelijk met allemaal revolutionaire zaken komen, waar het wel aan werkt, zo benadrukt hij: “Er zitten dingen in de pijplijn waarvan we het merendeel nog nooit op een circuit hebben gezien.”
Risico
Abiteboul wil verder geen details prijsgeven, behalve dat Renault door voor een compleet nieuw ontwerp te gaan voor ‘de agressieve optie’ is gegaan. “Als we in 2018 of 2020, in de volgende fase van het project van ons fabrieksteam, bij de topteams willen horen, kunnen we het niet veilig spelen.” “We moeten dit risico accepteren, maar zullen ons bij de introductie van deze nieuwe motor wel eerst op de betrouwbaarheid concentreren”, benadrukt hij desondanks. “Dat betekent dus dat we niet gelijk begin 2017 een enorme sprong zullen zetten qua performance, want de betrouwbaarheid moet eerst goed zijn.” Zodra dat zo is, zal Renault echter over een ‘platform’ beschikken om de komende drie tot vier jaar flink door te ontwikkelen qua performance. Behalve het Renault-fabrieksteam zal ook Red Bull met deze motor racen, al doopt het de V6 om tot TAG Heuer, terwijl ook Toro Rosso een Renault-klant is. Hoe de rangschikking volgend jaar zal zijn, vindt Abiteboul verder lastig te zeggen, vooral vanwege de ingrijpende reglementswijzigingen voor 2017. “Maar we werken er hoe dan ook aan om de beste motor van het veld te hebben. We denken over ideeën te beschikken om Mercedes te kloppen.”
Abiteboul wil verder geen details prijsgeven, behalve dat Renault door voor een compleet nieuw ontwerp te gaan voor ‘de agressieve optie’ is gegaan. “Als we in 2018 of 2020, in de volgende fase van het project van ons fabrieksteam, bij de topteams willen horen, kunnen we het niet veilig spelen.” “We moeten dit risico accepteren, maar zullen ons bij de introductie van deze nieuwe motor wel eerst op de betrouwbaarheid concentreren”, benadrukt hij desondanks. “Dat betekent dus dat we niet gelijk begin 2017 een enorme sprong zullen zetten qua performance, want de betrouwbaarheid moet eerst goed zijn.” Zodra dat zo is, zal Renault echter over een ‘platform’ beschikken om de komende drie tot vier jaar flink door te ontwikkelen qua performance. Behalve het Renault-fabrieksteam zal ook Red Bull met deze motor racen, al doopt het de V6 om tot TAG Heuer, terwijl ook Toro Rosso een Renault-klant is. Hoe de rangschikking volgend jaar zal zijn, vindt Abiteboul verder lastig te zeggen, vooral vanwege de ingrijpende reglementswijzigingen voor 2017. “Maar we werken er hoe dan ook aan om de beste motor van het veld te hebben. We denken over ideeën te beschikken om Mercedes te kloppen.”