Motorleverancier Renault heeft alvast gewaarschuwd dat de betrouwbaarheidsproblemen waar haar teams Red Bull en Toro Rosso in China mee te maken hadden, zich in Bahrein wel eens kunnen herhalen.

“We wisten voor het weekend in China al dat de betrouwbaarheid wel eens een punt zou kunnen worden”, erkent Renaults motorsportchef Cyril Abiteboul in gesprek met Autosport, waarbij hij ook gelijk waarschuwt voor een mogelijke herhaling van dergelijke problemen in Bahrein. “Want om de motor competitiever te maken voor in China, hebben we namelijk wat risico’s genomen met de betrouwbaarheid.”

“Of we logistiek gezien de mogelijkheid hebben om die risico’s weg te nemen voor we naar Bahrein gaan, is maar zeer de vraag”, zo moet Abiteboul toegeven, verwijzend naar de Grand Prix in de Golfstaat die gelijk al voor volgend weekend op de agenda staat.

In China ging het zowel bij Red Bull als Toro Rosso mis. Max Verstappen zag een sterke achtste plek in rook opgaan toen de Renault-V6 achterin zijn Toro Rosso de geest gaf, terwijl de race van zijn Red Bull-collega Daniil Kvyat al na vijftien rondjes met een plof tot een voortijdig einde kwam. Ook bij Kvyats teamgenoot Daniel Ricciardo ging het mis, maar dan eerder in het weekend: bij hem moest na de kwalificatie aan de Renault gesleuteld worden.

Aangezien er dit seizoen per coureur maar vier motoren gebruikt mogen worden, betekenen de aanhoudende betrouwbaarheidsproblemen in ieder geval voor de Red Bull-coureurs dat de kans groot is dat ze dit jaar nog gridstraffen gaan krijgen voor het overschrijden van het aantal toegestane motorwissels. Kvyat en Ricciardo zijn volgens Sky Sports F1 allebei al aan hun derde motor toe, en dat al na drie races.

Max Verstappen heeft in drie races tijd ook al drie keer motorpech gehad, want behalve dat hij in China uitviel met een rokende Renault, was dat ook in Australië al zo. In Maleisië slaagde hij er wel in de finish te halen, maar ook daar vertoonde de Franse hybride krachtbron kuren en moest hij het door een waterlek de laatste ronden rustig aan doen.

In China reed Verstappen dan ook met een nieuwe motor, al probeert Renault het exemplaar uit Maleisië nog wel te repareren voor later, wanneer het hoopt de betrouwbaarheid sowieso op peil te hebben: “Het is ons doel om de betrouwbaarheid vanaf de race in Monaco onder controle te hebben”, verklaart Abiteboul. “Dat is waar we naartoe werken met het plan dat we voor de komende tijd hebben uitgestippeld.”