Sutton Images
Vincent Sondermeijer
11 september 2016
Renault beslist voorlopig nog niet wie er in 2017 voor het team rijden. Volgens teambaas Frédéric Vasseur komt dat doordat de Fransen zich met name oriënteren op de jonge Formule 1-talenten.
Huidige coureurs Kevin Magnussen en Jolyon Palmer hebben allebei een contract dat aan het einde van dit seizoen afloopt. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de twee in september duidelijkheid zouden krijgen over hun toekomst bij Renault.
“Er is geen deadline. We kunnen de rijdersbezetting een week voor de wintertests in Barcelona bekend maken”, zegt Vasseur nu echter tegen motorsport.com. “Op een gegeven moment moet ik een besluit nemen, maar het is een goed idee om daar nu nog even mee te wachten.”
Coureurs van 2020
Vasseur vindt het een slim plan wat meer de tijd te nemen, omdat hij het liefst jong talent in de toekomstige rijdersbezetting ziet. Renault hoopt binnen enkele jaren terug te zijn aan de top, en bij die ambitie past volgens de Fransman het best een line-up van beloften. “Ik zoek de coureurs van 2020, niet de coureurs van 2010.” Welke jonkies het meest aantrekkelijk zijn voor Renault, is volgens Vasseur lastig te zeggen. “Bij de oude garde weet je op basis van het verleden precies waartoe ze in staat is. Bij de jonge coureurs verandert elk weekend de situatie. Verbeteren ze zich? Krijgen ze ergens een nieuwe kans?” Met dat laatste doelt Vasseur vooral op Esteban Ocon, die in Spa zijn Formule 1-debuut maakte voor Manor. De jonge Fransman schijnt heel hoog op Vasseurs verlanglijst te staan. Spil van het team
Ondertussen is het niet uitgesloten dat Magnussen en Palmer bij Renault mogen blijven. De kans van Magnussen op contractverlenging lijkt evenwel groter dan die van Palmer. Palmer werd immers binnengehaald in de tijd dat het team nog Lotus heette en in geldnood zat. De sponsorcenten van Palmers vader speelden geen onaanzienlijke rol toen de Brit zijn racecontract voor 2016 kreeg. Op de baan heeft voormalig GP2-kampioen Palmer tot nu toe nog geen al te verpletterende indruk gemaakt. Alleen in Melbourne kwam hij in de buurt van de punten. Magnussen kan met de trage R.S.16 ook niet schitteren, maar scoorde desondanks een knappe zevende plaats in Sotsji. Wie het ook worden, Vasseur weet heel goed wat voor types hij zoekt als toekomstige Renault-rijders. “De coureur moet de spil van het team zijn”, zegt de teambaas. “Hij moet iedereen motiveren. Er staan duizend man achter hem die aan de motor en het chassis werken. Als hij er met zijn motivatie voor zorgt dat die mensen iets meer uit zichzelf halen, wordt hij een groot succes.”
Vasseur vindt het een slim plan wat meer de tijd te nemen, omdat hij het liefst jong talent in de toekomstige rijdersbezetting ziet. Renault hoopt binnen enkele jaren terug te zijn aan de top, en bij die ambitie past volgens de Fransman het best een line-up van beloften. “Ik zoek de coureurs van 2020, niet de coureurs van 2010.” Welke jonkies het meest aantrekkelijk zijn voor Renault, is volgens Vasseur lastig te zeggen. “Bij de oude garde weet je op basis van het verleden precies waartoe ze in staat is. Bij de jonge coureurs verandert elk weekend de situatie. Verbeteren ze zich? Krijgen ze ergens een nieuwe kans?” Met dat laatste doelt Vasseur vooral op Esteban Ocon, die in Spa zijn Formule 1-debuut maakte voor Manor. De jonge Fransman schijnt heel hoog op Vasseurs verlanglijst te staan. Spil van het team
Ondertussen is het niet uitgesloten dat Magnussen en Palmer bij Renault mogen blijven. De kans van Magnussen op contractverlenging lijkt evenwel groter dan die van Palmer. Palmer werd immers binnengehaald in de tijd dat het team nog Lotus heette en in geldnood zat. De sponsorcenten van Palmers vader speelden geen onaanzienlijke rol toen de Brit zijn racecontract voor 2016 kreeg. Op de baan heeft voormalig GP2-kampioen Palmer tot nu toe nog geen al te verpletterende indruk gemaakt. Alleen in Melbourne kwam hij in de buurt van de punten. Magnussen kan met de trage R.S.16 ook niet schitteren, maar scoorde desondanks een knappe zevende plaats in Sotsji. Wie het ook worden, Vasseur weet heel goed wat voor types hij zoekt als toekomstige Renault-rijders. “De coureur moet de spil van het team zijn”, zegt de teambaas. “Hij moet iedereen motiveren. Er staan duizend man achter hem die aan de motor en het chassis werken. Als hij er met zijn motivatie voor zorgt dat die mensen iets meer uit zichzelf halen, wordt hij een groot succes.”
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws