Renault wil James Allison terughalen naar Enstone. Allison is momenteel technisch directeur van Ferrari, waar hij in 2013 naar toe kwam van Renault-voorganger Lotus.

Dat Renault haar zinnen op een comeback van Allison heeft gezet, wordt bericht door Autosport.com. Volgens de Britse publicatie heeft Renault zelfs al bij Ferrari geïnformeerd naar de diensten van Allison, die zijn contract met de Scuderia eind vorig jaar nog tot en met eind 2018 verlengde.

Renault zou in Allison echter dé man zien om het team de komende jaren terug te brengen naar de top. Dit nadat Ferrari in 2015 – met de SF15-T als eerste Ferrari waar Allison echt de eindverantwoordelijke voor was – drie races wist te winnen, na een zegeloos 2014 met een door het vorige technische team ontworpen bolide.

Formula One Testing, Barcelona, Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain, Wednesday 24 February 2016 - L to R): James Allison (GBR) Ferrari Chassis Technical Director with Maurizio Arrivabene (ITA) Ferrari Team Principal.

Allison (links) met Ferrari-teambaas Arrivabene.

Wat mogelijk meespeelt, meldt Autosport, is dat Allisons vrouw eerder dit jaar overleden is. Voordat dat gebeurde, verdeelde Allison zijn tijd tussen Italië en Engeland, waar zijn kinderen wonen. Uit sportief oogpunt speelt verder mee dat Renaults huidige racing director Frédéric Vasseur naar verluidt onder druk staat bij dat team.

Of Allison zijn taken over zal nemen, indien het van een terugkeer komt, of ‘gewoon’ als technisch directeur aan de slag gaat, is niet duidelijk. Momenteel is de hoog aangeschreven Bob Bell Renauls technische eindverantwoordelijke.

Allison werd eerder dit jaar overigens nog genoemd als mogelijke teambaas van Ferrari, waar de toekomst van Maurizio Arrivabene wegens de tegenvallende seizoensstart onzeker is.

Retourtjes
Voor Allison zou het, als het van een comeback komt, niet de eerste keer zijn dat hij terugkeert op het oude nest. Allison begon zijn Formule 1-loopbaan begin jaren negentig bij Renault- en Lotus-voorganger Benetton. Na een korte periode bij Larousse, keerde hij in 1994 terug bij Benetton, alvorens in 1999 ook al eens naar Ferrari te gaan.

Allison maakte daar, net als in 1994 en 1995 bij Benetton, de succesjaren van Michael Schumacher mee. In 2005 ging hij echter terug naar Enstone, waar Renault inmiddels met de scepter zwaaide. Toen het team in Lotus veranderde, bleef hij het trouw, tot hij in 2013 weer naar Ferrari ging. Lotus werd eind 2015 vervolgens weer Renault.