Sutton Images
Daan de Geus
4 mei 2017
Renault-chef Cyril Abiteboul heeft verduidelijkt dat de Franse fabrikant haar geplande motorupdate heeft uitgesteld, maar deze nog altijd voor de zomerstop wil brengen.
Aanvankelijk had Renault erop ingezet de verbeterde versie van haar hybride V6-turbokrachtbron mee te nemen naar Canada voor de zevende Grand Prix van het jaar, maar afgelopen weekend werd duidelijk dat deze doelstelling niet zou worden gehaald.
Het fabrieksteam en klanten Red Bull en Toro Rosso moeten dus geduld houden, waarbij Red Bulls Helmut Marko daarop liet optekenen dat het afwachten is wanneer de update komt, omdat Renault eerst de betrouwbaarheid van de motor moet verbeteren alvorens performance updates te brengen.
‘Voor de zomer’
Aan Autosport vertelt Abiteboul, Renaults managing director, nu dat er een nieuwe doelstelling is voor het brengen van deze update: “We willen dit voor de zomerpauze doen. We willen de introductie laten samenvallen met het inzetten van de derde motor-exemplaren.” Abiteboul doelt daarmee op de restricties in de regels die bepalen dat elke coureur dit seizoen maar vier motorexemplaren mag gebruiken. Bij meer motorwissels volgen gridstraffen. Renault wilde de introductie van de update eerst samen laten vallen met een wissel naar de tweede motorexemplaren in Canada, maar nu wordt het dus een aantal races later. Engeland of Hongarije?
Wanneer de Renault-rijders, Red Bull-coureurs en het Toro Rosso-duo hun derde motorexemplaren van het jaar gaan inzetten, is niet duidelijk en hangt natuurlijk ook van andere (strategische) factoren af, alsmede de betrouwbaarheid. Uitgaande van de twintig races die op de kalender staan, zou race tien of elf logisch zijn. Dan gaat het dus over de Grote Prijs van Engeland op 16 juli of de Grand Prix van Hongarije op 30 juli, waarbij Hongarije wordt gevolgd door een tweedaagse tussentijdse test. Daarna is het zomerpauze. Abiteboul herhaalt tegenover Autosport dat de betrouwbaarheid van Renaults krachtbron nog beter moet, maar geeft ook aan dat er ‘performance en innovatieve componenten’ in de pijplijn zitten. Qua doel blijft Renault ambitieus: “We willen het gat naar Mercedes en Ferrari nog altijd flink verkleinen.”
Aan Autosport vertelt Abiteboul, Renaults managing director, nu dat er een nieuwe doelstelling is voor het brengen van deze update: “We willen dit voor de zomerpauze doen. We willen de introductie laten samenvallen met het inzetten van de derde motor-exemplaren.” Abiteboul doelt daarmee op de restricties in de regels die bepalen dat elke coureur dit seizoen maar vier motorexemplaren mag gebruiken. Bij meer motorwissels volgen gridstraffen. Renault wilde de introductie van de update eerst samen laten vallen met een wissel naar de tweede motorexemplaren in Canada, maar nu wordt het dus een aantal races later. Engeland of Hongarije?
Wanneer de Renault-rijders, Red Bull-coureurs en het Toro Rosso-duo hun derde motorexemplaren van het jaar gaan inzetten, is niet duidelijk en hangt natuurlijk ook van andere (strategische) factoren af, alsmede de betrouwbaarheid. Uitgaande van de twintig races die op de kalender staan, zou race tien of elf logisch zijn. Dan gaat het dus over de Grote Prijs van Engeland op 16 juli of de Grand Prix van Hongarije op 30 juli, waarbij Hongarije wordt gevolgd door een tweedaagse tussentijdse test. Daarna is het zomerpauze. Abiteboul herhaalt tegenover Autosport dat de betrouwbaarheid van Renaults krachtbron nog beter moet, maar geeft ook aan dat er ‘performance en innovatieve componenten’ in de pijplijn zitten. Qua doel blijft Renault ambitieus: “We willen het gat naar Mercedes en Ferrari nog altijd flink verkleinen.”