Renault: ‘Zonder Red Bull is het lastig te laten zien dat we progressie boeken met de motor’
Motorsport Images
Daan de Geus
24 mei 2019
Red Bull en motorleverancier Renault zijn er allebei niet rouwig om dat hun verstandshuwelijk, dat verzandde in een vechtscheiding, erop zit. Wat Renault wel jammer vindt, is dat het zonder Red Bull lastig kan laten zien hoeveel beter haar motor geworden is.
Dat vertelt Renault-topman Cyril Abiteboul aan Autosport, nu Red Bull voor dit jaar naar Honda-motoren is overgestapt, terwijl het eigen Renault-fabrieksteam nog verre van een topteam is en ook klant McLaren niet om de prijzen meedoet.
Lees ook: Franck Montagny kritisch: ‘Auto van Renault is gewoon slecht dit jaar’
“Het probleem is dat het zonder Red Bull lastig is om te laten zien dat we progressie boeken met onze motor”, vertelt Abiteboul de Britse publicatie, waarbij hij aankaart dat dit vooral naar de buitenwereld toe moeilijk is: “Want iedereen in de Formule 1 kan, mits ze professioneel genoeg zijn, naar de GPS-data kijken. Natuurlijk, je hebt nog wel met zaken als je downforceniveau te maken, die kunnen variëren, maar wij zijn duidelijk een opwaartse trend.”
Renault heeft van de winter ook hard gewerkt aan haar krachtbron en heeft volgens Abiteboul over de afgelopen twaalf maanden sowieso ’40 van de beoogde 50 kw’ gevonden, wat neerkomt op meer dan 50 pk. “Die andere 10 kw willen we tijdens dit seizoen nog vinden, met onze sterkste engine mode.”
Handrem
In de eigen data ziet Renault volgens Abiteboul al dat het met de motorinstellingen die het in de races gebruikt ‘op een soortgelijk niveau als Mercedes en Ferrari’ zit. Een kanttekening is wel dat het haar motor pas vanaf dit weekend weer volledig kan opendraaien: na Renaults dubbele uitvalbeurt in Bahrein vanwege motorpech, reed het tijdelijk spreekwoordelijk met de handrem erop rond. Die kan er nu echter weer af, aldus Abiteboul. Lees ook: Abiteboul noemt aanhoudende problemen Renault ‘frustrerend en onacceptabel’ “Behalve dat we na Bahrein een probleem met de MGU-K ontdekten, zagen we ook dat er een structureel probleem was met een fundamenteel onderdeel. We hadden echter geen oplossing paraat”, verhaalt Abiteboul. Volgens de Fransman heeft de update die het bij de vorige race introduceerde, in Spanje, echter uitkomst gebracht. “In Spanje hebben we qua power dus al een stap gezet en we zullen dat dit weekend weer doen. Zo zitten we weer op het oorspronkelijke, hoge niveau.” Lees ook: Ricciardo: ‘Hand op m’n hart: ik voel me goed bij Renault, geniet van de uitdaging’
In de eigen data ziet Renault volgens Abiteboul al dat het met de motorinstellingen die het in de races gebruikt ‘op een soortgelijk niveau als Mercedes en Ferrari’ zit. Een kanttekening is wel dat het haar motor pas vanaf dit weekend weer volledig kan opendraaien: na Renaults dubbele uitvalbeurt in Bahrein vanwege motorpech, reed het tijdelijk spreekwoordelijk met de handrem erop rond. Die kan er nu echter weer af, aldus Abiteboul. Lees ook: Abiteboul noemt aanhoudende problemen Renault ‘frustrerend en onacceptabel’ “Behalve dat we na Bahrein een probleem met de MGU-K ontdekten, zagen we ook dat er een structureel probleem was met een fundamenteel onderdeel. We hadden echter geen oplossing paraat”, verhaalt Abiteboul. Volgens de Fransman heeft de update die het bij de vorige race introduceerde, in Spanje, echter uitkomst gebracht. “In Spanje hebben we qua power dus al een stap gezet en we zullen dat dit weekend weer doen. Zo zitten we weer op het oorspronkelijke, hoge niveau.” Lees ook: Ricciardo: ‘Hand op m’n hart: ik voel me goed bij Renault, geniet van de uitdaging’